Egy kis történelem
Az MT modellcsalád története egészen 2003-ig nyúlik vissza, mikor koncepciómotorként jelent meg a milánói motorkiállításon. Majd két évre rá, 2005-ben már az utcákon is megjelent az MT-01 mellett a hasonló formavilágú, azonban a nagyobb közönség számára is elérhető, sportos, ugyanakkor városi használatra is alkalmas sport roadster. Az azóta eltelt jó néhány év alatt megmaradt a 2005-ben kijelölt forma. Az MT-01 kistesójaként a nagyobb közönség elérése céljából az MT-01-hez képest gazdaságosabb, egyszerűbb megoldásokra volt szükség. A V2-es blokk helyett egy jól bevált blokkot állítottak csatasorba, ez a XT 660 X/R egyhengeres erőforrására esett a választás.
 |
 |
 |
2006 |
2007 |
2008 |
 |
 |
 |
2009 |
2011 |
2011 |
Ami a hangulathoz kell
Az aggregát kiválasztása a nemes cím használatára természetesen nem elég, ezért a mérnökök minden fantáziájukat bevetve alkották meg az új MT-03-as külsejét. Ötvözték a supermotók és a roadsterek egyes tulajdonságait. A supermotoknál található széles kormány a könnyed irányíthatóságért, a kényelmesen előrehelyezett üléspozíció miatt a súlypont is előrébb került, ami városon belül kiváló kezelhetőséget eredményez. A roadsterek külseje pedig hozzájárul, hogy igazi café racernek érezzük magunkat a kávézó előtt letámasztva az MT-03-kat.
 |
|
Acél tartószerkezet által közrefogott gyémánt alakú fényszóró bevált darab, mely felett exkluzív megjelenésű műszerfal kapott helyet. Az egyszerű, letisztult kerek formájú nagyméretű fordulatszámmérőből és egy digitális multifunkcionális km-órából álló műszeregység mentes mindenféle fölösleges sallangtól. Említsük még meg a kis MT egyik ékességét, az átlagosnál előrébb, jobb oldalra elhelyezett hátsó rugóstagot, melyhez üreges alumíniumöntvény lengőkar csatlakozik.
 |
Letisztult műszerfalból a sportosságot erősíti a kiemelkedő kerek fordulatszámmérő
|
A motor hátuljához közeledve a "kétszínű" kipufogódob látványa tárul elénk. Az MT-1 mintájára készült hátsó „dupla” kipufogódob, nagymértékben feldobja a hátsó idomrészt. A motorhoz közelebb érve azonban lehull a lepel a dupla kipufogódob rejtélyéről, kiderül, hogy a borítás csak álca, valójában – a hátsó ülés alatt elhelyezett – egyetlen nagyméretű széles dob található itt, amit két véggel spékeltek meg! Már az MT-01 megalkotásánál is fontos volt a megfelelő akusztika, itt se mondtak le a mérnökök erről. Nem kell szétpörgetni a motort a kipufogódob megszólaltatásához, már alacsony fordulaton élvezetes, az egyhengeres motorokra jellemző muzsika üti meg fülünket a gázkar csiklandozásakor. Ezenfelül praktikus és a külsejét feldobó védőelemeket láthatunk a 15 literes benzintank két oldalán. A tesztelt modellen még mutatós, de kicsit unpraktikus kézvédőt is találunk… Jól néz ki, de a kocsik között zavaró, ezért nálam nem sokáig maradna az MT-03-on!
 |
|
Ha már teljesen elaléltunk a látványtól, az erőforrásra fókuszálhatunk, mely szinte teljes mértékben megegyezik a 2004-ben megjelent XT 660-éval. A blokkot illetően a fejlesztők arra törekedtek, hogy alacsonyabb fordulaton is jól használható, kezes motort kapjunk. Az XT 660-hoz képest újrahangolt benzinbefecskendezőt, nagyobb, 5,9 literes légszűrőházat, különálló alumínium olajtartályt és más szekunder áttételt kapott. A mindössze 48 lóerős motor meghazudtolja magát! A 160 km/h-s maximum sebességre képes motor megállja a helyét a városi cirkálások mellett akár a hegyi szerpentineken is. Leginkább 3000-es percenkénti fordulat felett érzi jól magát! Az XT-nél érezhető rángatás az alsó tartományokban szinte teljesen megszűnt. Ahogy az ideális fordulatszám tartomány fogy, úgy közeIedünk a 130 km/h feletti sebességhez, ami után nemcsak a szélvédelműnk, de a motorunk rendelkezésre álló lovak is lomhábbá és erőtlenné válnak.
 |
A kettéosztott vastagon párnázott ülés kényelmes utazást biztosít |
Az út egyenetlenségeinek „kisimításáról” elöl hagyományos, 43 mm belsőcső átmérőjű, kicsit talán lágy teleszkópvilla gondoskodik, hátul a már említett, szinte teljesen vízszintesen fekvő rugóstag végzi a dolgát. A kissé lágy első futóművet leszámítva, mind a városban, mind a szerpentinre érve megállja a helyét a futómű. A blokk mellett található hátsó rugóstag elhelyezése miatt a berugózáskor a vázat nagyobb erőhatás éri, ezért a blokkot egy nagyon masszív térhálós acélcső hídvázba helyezték.

A fékekre nem lehet panasz.A motor teljesítményéhez bőven elegendő az elől kétdugattyús féknyergekkel ellátott a 298 mm átmérőjű dupla tárcsafék. Az első fékkar markolattól való távolság álítási lehetősége manapság már apróságnak számít, említésre méltó a pozítív tulajdonságok között.
A központosított súlypont, a rövid tengelytáv (1420 mm), a széles kormány, az alacsony ülésmagasság (805 mm) és az előrehelyezett üléspozíció, mind nagyban hozzájárul a könnyedebb manőverezhetőséghez, jobb kontrollálhatóságot és nagyobb biztonságot eredményez tulajdonosának. Hű barátunk lehet, ha nagyrészt a városban használjuk, vagy esetleg olykor-olykor kanyargós szerpentinre vágyunk.2009-ben sárga, 2010-ben fekete, majd 2011-re egy új fehér színben pompázik a tekintetet vonzó városi sport roadster.
Műszaki adatok
|
Motor típusa |
SOHC, folyadékhűtéses, 4 szelepes, egyhengeres |
Hengerűrtartalom |
660 cm3 |
Furat x löket |
100 x 84 mm |
Kompresszió |
10:1 |
Maximális teljesítmény |
48 LE 6.250/min.-nál |
Maximális nyomaték |
56,2 Nm 3750/min.-nál |
Első felfüggesztés |
Teleszkópvilla, 43 mm Rugóút: 130 mm |
Hátsó felfüggesztés |
lengéscsillapító, 5 lépcsőben állítható előterhelés Rugóút: 120 mm |
Első fék |
298 mm-es dupla tárcsa, kétdugattyús féknyereg |
Hátsó fék |
245 mm-es szimpla tárcsa, egy alumíniumdugattyús féknyereg |
Kerék méret első / hátsó
|
120/70-17 / 160/60-17 |
H X SZ XM
|
2070 mm x 860 mm x 1150 mm |
Ülésmagasság |
805 mm |
Tengelytáv |
1420 mm |
Száraz tömeg |
174,5 kg |
Üzemanyagtartály |
15 liter (3,5 liter tartalék) |