Az alacsony padlós buszok megjelenése a BKV-nál is nagy sikert aratott. A reggeli munkába járáskor nem kell megmásznunk a Himaláját és a babakocsival közlekedők, mozgáskorlátozottak vagy az idősek is könnyebben abszolválják a le- és felszállást. Miért is jó ez? Gyorsabb le - és felszállás, gyorsabb járatot, kevesebb utazással töltött időt eredményez. Valószínűleg ezek a megállapítások is és persze a komfortosság is motoszkálhattak a tervezők fejében, mikor elkezdték gyártani az U vázas robogókat.
Nincs többé gond a robogóra üléssel, nincs útban az általában a lábtér között elhelyezett műanyagba burkolt vázrész. A padló sima, a közlekedés egyszerű és kényelmes.
|
Alacsony padló és 16 colos kerék garantálja az ideális városi közlekedést
|
A Yamaha újdonsága azonban nem számít manapság úttörőnek ebben a kategóriában. Az alacsony padlós, nagy kerekű robogók piacát már több márka robogói uralják. Két japán versenyző közül a legrégebbi a már a 90-es években megjelent Honda SH, míg másik japán kolléga típusa a 2008-ban piacra dobott Suzuki UX 125 (Sixteen). A Hondánál az olasz mérnökök által tervezett SH nagy sikereket aratott, sikeres ellenfelévé vált a hazai gyártó, Piaggio csoport hasonló kategóriába szánt Piaggio Liberty és Aprilia Scarabeo modelljeinek. A Yamaha is hasonló utat választott. A Milánóban található Kutatási és fejlesztési központjában fejlesztették ki az Xentert, odafigyelve egyik legnagyobb felvevő piacuk igényeire.
|
Magasra helyezett első sárvédő és domború ikerlámpa az Xenter jellegzetessége
|
A cél az volt, hogy nem túl feltűnő idomba burkolva, egy mindennapi munkába járásra alkalmas komfortos és agilis robogót alkossanak, amihez a praktikum mellett, kategóriájában megkülönböztetően jó futómű és harapós fékek párosulnak.
|
Az ülés alatt kis rakodótér vár minket. Aggodalomra semmi ok, gyári tartozék a hátsó topcase.
|
A nyolcad literes robogó külseje a klasszikusabb jegyeket hordozza. Kerek formák, jellegzetes ikerlámpák főként a X-City külsejével mutatnak rokonságot. Az idomba integrált első irányjelzők és hátsó LED lámpa és a LCD műszeregység, mely szakít a klasszikus kialakítással. A teljesen digitális műszeregység a gyújtást ráadva tetszetős ellenőrző funkcióval fogad minket. A műszerpanel a szokásos adatokon kívül mutatja még a külső hőmérsékletet, a szíj és olajcsere óta eltelt megtett km-eket, ami hasznos lehet. A digitális egység egyetlen hibája az, hogy nagyobb napsütésben a visszatükröződő nap miatt korlátozottan látható.
|
A teljesen digitális műszerfal látványos, viszont napsütésben nehezen olvasható
|
A robogók legfőbb erénye között szerepel, hogy általában nagyobb tároló kapacitással bírnak. Az Xenternél sem felejtették el ezt a milánói R&D mérnökei, csak kicsit másképp kellett ezt a feladatot végrehajtaniuk. A Yamahának ugyanis a legendásan jó futóművel rendelkező TMAX-nál használtak a hátsó felfüggesztésre hasonló megoldást, mint amit az Xenter kapott. A hagyományos dupla rugós tagok helyett, fektetett központi progresszív rugóval ellátott rugós tag került. Előnye, hogy a robogó hihetetlenül stabil, hátránya, hogy az ülés alatti tárolórekeszben csak a motorlezáró lakatomat tudtam elhelyezni.
|
Rendkívüli stabílitását a robogókon nem megszokott központi rugóstagnak köszönheti
|
Ennek ellensúlyozásaként gyári tartozékként zárt bukósisakot is befogadni képes 39 literes hátsó topcase-t kapott az Xenter, aminek felső eleme ugyanolyan színben pompázik, mint a robogó.
|
A műszerfal alatt kisebb tároló rekeszt találunk.
|
A nyolcad literes járgányt új fejlesztésű aggregát hajtja. A 12,5 lóerőt leadó erőforrás került a gépbe. Az elindulást követően kell neki néhány másodperc, mire igazán lendületbe jön, de ezt követően mindenféle gond nélkül mozgatja a 142 kg-os kétkerekűt. A nyolcad literes blokk 80 km/h-ig intenzíven gyorsul, de végsebessége nálam 110 km/h-nál volt.
Az Xenter legfontosabb előnye azonban az új folyadékhűtéses erőforrásnak, hogy teljesítve a szigorodó Euro3 -as normákat, fogyasztása rendkívül alacsony, beéri mindössze 3-3,5 literrel 100 km-enként.
A fékről rosszat nem tudok mondani. Elől 267 mm-es tárcsa, míg hátra dobfék került. A robogóra ABS nem került, azonban a Yamaha kombinált fékrendszere az UBS (Unified Braking System) megtalálható a robogón. Az UBS fékrendszer lényege, hogy az első fékkar hagyományosan működik, míg a hátsó fékkar intenzívebb behúzásakor a hátsó dobfék működése mellett az első fék is "rásegít" a megállásban.
A 785 mm-es ülésmagassággal nemcsak a férfiak, de a nők kegyét is könnyedén elrabolhatja az Xenter. A város mellett elővárosi közlekedésre is kiválóan alkalmas, egyedüli hiányosságot az oldal kitámasztó hiánya okozhatja.