Mostani új sportmotorjukat a legendás megbízhatóságáról, és elnyűhetetlenségéről híres CBR 900 RR-hez hasonlítják. Az új blokk kifejlesztése során figyelembe vették a versenycsapatok visszajelzéseit. A Man-szigeti TT-n, a Suzuka-i 8 órás, valamint a szuperbike versenyeken dolgozó csapatok kellő mennyiségű információt jutattak vissza a gyárhoz. A '08-as verzió szinte minden elemét újratervezték, hogy az RR ismét visszakövetelhesse a legjobbnak járó elismerést. A Honda szakembereinek a motorblokk súlyát sikerült 2,5 kilogrammal csökkenteniük. A henger furatát 75 mm-ről, 76 mm-re változtatták, úgy, hogy a henger-hüvely átmérőjét 6 mm-ről, 5 mm-re redukálták. A hengerek fala kemény, kerámia-kompozit bevonatot kapott, a súrlódás csökkentése érdekében. A hengerfejet teljesen átdolgozták, a hosszát 15 mm-rel csökkentették. A titánszelepek rövidebbek lettek, működtetésükről könnyebb vezérműtengelyek gondoskodnak, amelyek merevségben vetekszenek a korábbi típus ugyanezen alkatrészeivel. A könnyített szelepek jobban tűrik a nagyobb fordulatszámokat, a szelep „belebegésének" esélye nagymértékben csökkent. Az 1 mm átmérővel „nagyobb" dugattyúk vékonyabb falvastagsággal készülnek, így tömegük változatlan maradt.
Minden versenyző és a versenypályát rendszeresen látogató sportmotoros tudja, hogy milyen sok múlik egy adott motorkerékpár hajtásláncán, mikor a másodpercek elleni harcról van szó. A Fire Blade-et felszerelték egy továbbfejlesztett csúszókuplunggal, hogy még hatékonyabb legyen a pályán. Általános jelenség, hogy ha visszaváltáskor túl durván engedjük rá a kuplungot, akkor a hátsókerék pattogni, csúszni kezd a motor alatt. Hagyományos erőátvitellel rendelkező sportmotorokon, ezt finom gázfröccsel és precíz kuplungkezeléssel lehet kivédeni. Pár éve a versenysportból elkezdtek átszivárogni az utcai sportmotorokra is a kuplung kontrollált megcsúszását előidéző mechanizmusok. Egy csúszókuplung alkalmazása megkönnyíti a bekanyarodás előtt elvégzendő feladatok végrehajtását. A pilótának szinte csak a gyors visszaváltásra, és a fékek megfelelő adagolására kell figyelnie, itt a hátsókerék stabil futásáért a csúszókuplung felel. A kormányon található kuplungkar hidraulikus úton működteti a kuplungszerkezetet, amely állítólag működése során olyan pontos visszajelzéseket ad, mint egy bovden-huzallal működtetett tengelykapcsoló.
A motor külsőrészén az egyik legszembeötlőbb változtatás a tömör, mélyrehúzott kipufogó rendszer. A motorkerékpár alsó részén elhelyezett kipufogó hatásosan csillapítja a bivalyerős blokk hangját. A rozsdamentes anyagból készült kipufogódob segít a motor súlypontját alacsonyan tartani. A Honda HECS 3 oxigén-szenzoros katalizátor igyekszik a kipufogógáz káros összetevőit semlegesíteni.
Az új alumínium vázkeret nagymértékben hozzájárul a motorkerékpár egészére vonatkozó 5 kg-os súlycsökkenéshez. A váz négy ponton változott jelentősen, a kormánynyaknál, a mellette lévő légbeömlő nyílásoknál, a blokk rögzítési pontjainál, valamint a lengővilla tengelye körüli résznél. A 2004-ben bevezetett HESD elektromos kormányteleszkóp működését sokan kritizálták. A most alkalmazott második generációs szerkezet egy újabb fejlesztésű változat. Az olaj és elektromágneses csillapítású alkatrész a sebesség függvényében, változó intenzitással végzi feladatát, amelynek célja a kormány beszitálásának megakadályozása.
Egy 1000 cm3-es motorkerékpárban teljesítő motorblokk beindításához a gyártók minimum 10 amperórás vagy nagyobb kapacitású akkumulátorokat alkalmaznak. A Honda egy új, nagy nyomatékú és kisebb áramfelvételű önindító motort fejlesztett, amely kisebb indítóáram hatására is megfelelő fordulatszámmal képes megforgatni a főtengelyt. Az új indítórendszernek köszönhetően elegendő egy 7 Ah-ás akkumulátor alkalmazása az új Blade-ben. Kisebb akksi, kisebb súly...
Az 1000 RR műanyag idomai a négyhengeres erőmű környékén tovább zsugorodtak, látni engedik a szép blokk jó néhány részletét. Az új, gömbölyűbb vonalvezetésű fejidom erőt, sugárzóbb megjelenést kölcsönöz a motor számára. A sportos megjelenés és a további súlycsökkentés elősegítésére a gyár, számos extrát kínál. Szénszálas sárvédők, váz, kuplung fedélvédő elemek. A hátsó ülést egy kecses púppal takarhatjuk el. A biztonságot a szintén az extra kiegészítők között megtalálható U lakat és a mozgásérzékelős riasztó igyekszik fokozni. Léteznek tank és oldaltáskák is a Fire Blade-hez, ha netalán több holmit szeretnénk utunkra magunkkal vinni.
Az új, átdolgozott RR feltűnő színfolt a sportmotorok között. Kivételes képességeit csak a legrátermettebb felhasználók lesznek képesek kihasználni. Elképesztő gyorsaságát leginkább csak ott tudja majd megmutatni, ahová valóban szánták - a versenypályán.
Műszaki adatok
|
Motortípus |
vízhűtésű, négyütemű, 16 szelepes DOHC soros négyhengeres |
Hengerűrtartalom |
999,8 cm3 |
Furat x löket |
76 x 55,1 mm |
Kompresszió viszony |
12,3 : 1 |
Keverékképzés |
PGM-DSFI befecskendezés |
Teljesítmény |
130,7kW 176,4LE 12000 ford./perc |
Forgatónyomaték |
113,8 Nm 8500 ford./perc |
Sebességváltó
|
6 fokozatú |
Szekunder hajtás |
530-as„O" gyűrűs lánc |
Váz |
Alumínuim-kompozit |
Első felfüggesztés |
43 mm átmérőjű teleszkópvilla |
Hátsó felfüggesztés |
Pro-Link lengővilla, központi rugóstag |
Első fék |
320 mm átmérőjű dupla tárcsafék, négydugattyús, radiálisan szerelt féknyereg |
Hátsó fék |
220 mm átmérőjű tárcsafék, egydugattyús féknyereg |
Első gumi |
120/70 ZR17 (58W) |
Hátsó gumi |
190/50 ZR17 (73W) |
Tengelytáv |
1405 mm |
Ülésmagasság |
820 mm |
Üzemanyagtank |
17,7 l |
Saját tömeg |
199 kg |