108 köbcenti - négy ütem. Ezt a motort kapta a Lead nevet viselő HONDA moped. Nem csak kisebb fejlesztéseken esett át ez a remek városi rohangálós motor, hanem igencsak jelentűsen változtattak az eddig már megszokott motoron.
A hasonló köbcentis robogók kategóriájának tagját városias stílus, kényelmes üléspozíció, erűs, határozott teljesítmény és kényelem jellemzi. A 2008-as Leadben mindez együtt megtalálható, könnyedén megfelel a mindennapi közlekedés igényeinek.
A múlt
A 2003-ban debütált robogó, azóta az egyik legkedveltebb tagja kategóriájának. Modern stílusú, de nem túl spilázott burkolatával, egyszerű, léghűtéses motorjával azonnal sikeres lett. Nem is csoda, hiszen a használható teljesítmény mellett olyan fogyasztásadatokat produkált, ami mindenkit meglepett.
A 10 colos kerekeket belsű nélküli gumikkal szerelték fel, és elöl-hátul egyaránt 130 mm-es dobfék lassította. 2008 nagy változást hozott a városi robogó életében. Vadonatúj vízhűtéses, üzemanyag-befecskendezéssel ellátott blokkot kapott, vadonatúj a váza és a műanyag idomokat is áttervezték.
Külső
A Lead megnyerő kiállását sportos, városias megjelenésének köszönheti. Minden porcikáját úgy tervezték, hogy kényelmes legyen, bárki is pattan rá a családból. Akár ketten is, hiszen osztatlan ülése két személynek is bőven elegendő. Ülése mindössze 740 mm magas (25 mm-rel alacsonyabb a korábbi modellénél), a kormány pedig magasabbra került, ezzel is garantálva a kezdők számára is a kényelmes üléspozíciót.
Keskenyebb, mint a korábbi SCV 100, valamint nagyobb, 12 colos első kereket kapott. A keskenyebb ülés és 12 colos első kerekek tovább javították a Lead manőverezhetűségét, legyen bármilyen kemény is a forgalmi szituáció. Új a lámpaidomba integrált fényszóró, mely az éjszakai közlekedést teszi problémamentessé. Az első idomba integrálták az irányjelzőket, míg hátulról széles ívű féklámpa zárja a robogót. A részletek kidolgozottsága kimagaslóan jó minőségű, ennek megfelelően izgalmas színváltozatok - a hagyományos fekete és az ezüstmetál mellett gyöngyházfehér és vörös - közül választhatunk.
Motor
A vadonatúj, 108 cm3-es, négyütemű, SOHC vezérlésű, egyhengeres motor erősebb lett, valamint szélesebb fordulatszám-tartománnyal rendelkezik, mint a régi Lead léghűtéses motorja. A 9 LE teljesítmény bőven elég ahhoz, hogy a városi forgalomban elboldoguljunk, de akár kisebb kiruccanásokat is tervezhetünk vele. A számítógépvezérelt elektronikus üzemanyag-ellátórendszer is hozzáadja a magáét a nagyobb teljesítményhez, az egyenletes működéshez, no meg abban is van szerepe, hogy a Lead megfeleljen a legszigorúbb Euro3-as kibocsátási szabályoknak. Az üzemanyag-fogyasztás közel 20%-kal csökkent a megelőző Lead modellhez képest, ami nagy szó, hiszen a korábbi Lead is híres volt kis fogyasztásáról.
Az új Lead szinte hangtalanul suhan. A motor első részének felfüggesztését úgy oldották meg, hogy a motoros és a váz irányába minimális rezgést adjon át a blokk. Az új modellen már nincs berúgókar, elektromos önindítójával gombnyomásra indul.
Váz
Az új, alul középen futó, acélcső robogóváz tervezésénél az üzemanyagtankot a lábtartódeszka alá helyezték. A tengelytávot megnyújtották és a hátsó rugózás felszerelési pontját hátrébb tolták. Az üzemanyagtank padlólemez alatt elhelyezése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a tömegközéppont a lehető legalacsonyabbra kerüljön, ami természetesen még könnyebben motorozhatóvá teszi a Leadet. A hosszabb tengelytáv a motor stabilitásának javulását hozta. A korábbi modellhez képest változott a villaszög és az utánfutás is, hogy a hosszabb tengelytáv ellenére a fordulókör sugara ne növekedjen. Nagy lépés, hogy 33 mm-es hidraulikus elsű teleszkópvillákra cserélték a korábbi Lead első felfüggesztését. A látványos, ötküllős alumíniumöntvény kerekek közül az első immár 12 colosra nőtt. A hátsó maradt ugyan 10 colos, de vaskosabb gumival szerelik. Eddig elöl-hátul dobfék dolgozott a Leadben, az új modellben a fékeket is alaposan megreformálták. Az első kereket 190 mm-es, kétdugattyús tárcsafék lassítja, hátul maradt a 130 mm-es dobfék.
Felszereltség
Ülés alatti csomagtartójába kényelmesen pakolhatunk, de ha nem lenne elég, akkor még ott a hagyományos szatyorakasztó fül, a kesztyűtartórekesz és a masszív alumínium hátsó csomagtartókeret. Ez egyben kényelmes kapaszkodó is az utas számára. Az ülés alatti tárolórekesz nagyobb, mint az elődé volt, köszönhetően az alacsonyabbra helyezett üzemanyagtanknak. Az ülés első része alól két bukósisaktartó kampót hajthatunk ki. A választható kiegészítők meglepően széles kínálatával mindenki saját igényeinek megfelelően továbbfejlesztheti robogóját, így vásárolhat 26 literes hátsó dobozt, szélvédőt, riasztórendszert, vagy akár fűthető markolatokat is. Az új Lead ugyanazt a kényelmet és minőséget kínálja, mint a Honda nagyobb köbcentis robogói, miközben ára és fenntartási költsége megdöbbentően alacsony. Talpraesett és barátságos mindennapi közlekedési eszköz, sportos városi ízzel fűszerezve.
Műszaki adatok |
Motor
|
vízhűtéses, négyütemű, 2 szelepes, SOHC, egyhengeres |
Lökettérfogat |
108 cm3 |
Furat x löket |
51 x 55 mm |
Kompresszióviszony |
11:1 |
Max. teljesítmény |
9 LE (6,6 kW) 7 500 1/min-nél |
Max. nyomaték |
9,3 Nm 6 250 1/min-nél |
Keverékképzés
|
PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezőérték |
Kuplung |
automata, centrifugális Váltó: V-Matic automata
|
Váz |
alul elvezetett acélcső |
Futómű elöl |
33 mm-es teleszkópvilla, 80 mm rugóúttal |
Futómű hátul |
egy rugós tagos felfüggesztés, 70 mm rugóúttal |
Gumik |
elöl 90/90-12M/C (44J), hátul 100/95-10M/C (56J) |
Fék elöl |
190 x 3,5 mm-es hidraulikus tárcsafék, kombinált kétdugattyús féknyereggel |
Fék hátul |
130 mm-es kombinált dobfék |
Méretek (H xSz x M) |
1835 x 665 x 1125 mm |
Tengelytáv |
1275 mm |
Villaszög |
26°30' |
Ülésmagasság |
740 mm |
Üzemanyagtank térfogata |
6,5 liter |
Menetkész tömeg |
114 kg |