A hétköznapokban sokan használunk robogót. Nekem is a kedvenc közlekedési eszközöm egy Yamaha XMAX 250-es példány, amit nap mint nap nyúzok a hét minden napján. A robogók kényelmesek, az üléspozíció szinten olyan, mintha egy chopperen ülnénk. Kényelem és teljes szélvédelem és automata váltó révén könnyed közlekedés vár ránk.
Azonban a robogók között is van olyan, ami nemcsak a hétköznapok egyik használati eszközeként tekintünk. Valamiben más, mint a többi. Valamiben különlegesen közel áll hozzám, ez nem más, mint a TMAX. A Yamaha szuper robogója nem csupán egy közlekedési eszköz, egy fogalom a robogózásban. A TMAX-on való motorozás olyan érzés, mintha eddig egy MZ-n közlekedtünk volna, most pedig egy gigantikus túra-sportgépen csücsülnénk.
Nem gondoltam ezt mindig így. A véleményen az volt a 250 cm3 feletti robogókról, hogy fölöslegesek, a városban használhatatlanok. Ha pedig nagyrészt országúton közlekednék, akkor valószínűleg nem egy automata robogót, hanem egy karcsú naked gépet választanék. A TMAX azonban 2009-ben felülírta az addigi véleményemet, az új modell még inkább rácáfol arra, hogy egy 530 cm3-is robogó nem használható a városban. A TMAX ugyanis sokkal keskenyebbnek tűnik, mint versenytársai. A sorok közötti manőverezést játszi könnyedséggel teljesíti.
Az üléspozíció magasabb a legtöbb robogóénál, 800 mm-en helyezkedünk el, a kormány közelebb esik hozzánk és a lábtartó is feljebb helyezkedik el egy szokványos robogóhoz képest. Összességében olyan érzetet nyújt, mintha valamilyen muszklisabb naked gépen ülnénk. A jobb kar enyhébb csavargatására a TMAX vehemensen jelzi, hogy tetszik neki a játék, a kéthengeres aggregátba ennél jóval több van.
|
Sportos ülés és állítható deréktámasz vár minket a TMAX nyergében
|
A korábbi modelleknél sem volt problémánk, mindig is jól ment a TMAX, de az új típus végsebességre ugyan kevesebbet teljesít emlékeim szerint, viszont a plusz 30 cm3-rel 530 cm3-re növelt lökettérfogatnak és injektortérkép hangolásának hála jóval nyomatékosabbnak érzem az új modellt. Száraz számokat tekintve 46,5 lóerő, viszont jóval többnek hat a használat közben.
|
Hátsó lengőkar a TMAX jellegzetessége
|
Sok motoros kollégának viszont az a véleménye, hogy azért nem vesz robogót, ha nem ódzkodik az automata váltótól, mert a futómű és a fékrendszer jóval elmaradottabb, mint bármilyen újabb fejlesztésű motor estén. A TMAX-nál azonban ez nem így van. A futómű fenomenális. Az alacsonyra helyezett és jól eltalált súlyelosztásnak köszönhetően szinte lábletétel nélkül is megtudunk állni a piros lámpánál. A TMAX-ot az XMAX-ról átülve hoztam el, amivel előtte volt szerencsém használni a Vágány utcában, itt nemcsak a folyton észre nem vevő autósokra kell figyelnem, hanem az úton található számtalan kátyú és felgyűrődés tesz próbára engem is és a robogó futóművének határait is. Ezen a nevezetes teszt útvonalon a TMAX-al is közlekedtem, amivel szinten nem hittem el, de jóval enyhébben lehet érezni az elviselhetetlen útminőséget. Ez azért is meglepő, mert a TMAX hátsó futóműve révén kivasalja az úthibákat, de sportos hangolása miatt a kanyarokban is mindig számíthatunk rá.
|
|
A tökéletes futómű mellett a fékek is kiemelkedően teljesítenek. Elől a korábbi 267 mm-rel helyett 282 mm-es tárcsa és kétdugattyús féknyergek biztosítják a kiemelkedő fékhatást. A TMAX-ra rögzítőfék került, ami parkoláskor segítségünkre lehet.
A robogóknál is nagyon fontos a külső. A TMAX-nak nem kell elbújnia, az új modell még agresszívebb, sportosabb lett a szögletes formáknak és mérges ikerlámpáknak köszönhetően. A kidolgozása első osztályú. Minden egyes illesztés nagyon pontos. Az ülés alatt karbonmintás elemek és hátul sportmotorokon megszokott lámpatest és rendszámtábla tartó erősíti a gép sportosságát. A korábbi központi kör alakú kilométeróra és digitális fordulatszám kijelző helyett nyolcszögletű műszeregységbe került az újra analóg fordulatszámjelző és kilométeróra. A két analóg óra között LED-es vörös megvilágítású műszeregység került, ami az üzemanyagszint és motor hőfok, külső levegő hőmérséklet, átlagos fogyasztás jelző információ került.
|
Egy zárt sisak elfér az ülés alatt található tároló helyen
|
A TMAX nem csak egyedül, de utassal is megbízható partner. Utasunknak a sportosan párnázott ülésen helyet foglalva elegendő tér fogadja. A kihajtható hátsó lábtartó talán kicsit magasra került, de összességében kényelmesnek mondható a hátsó üléspozíció is.
A teszt alatt az iwataiak csodája nem csak menettulajdonságával és külsejével kárpáztatott el, de fogyasztása is válság kompatibilisnek mondható. Vegyes városi és országúti használatnál 5.1 litert fogyasztott átlagosan, ami 530 cm3-hez mérten nem sok és a 15 literes tanknak köszönhetően közel 300 km megtételt biztosít egy tank benzinnel.
Amiről még nem esett szó, hogy mindez mennyibe kerül nekünk? A TMAX soha nem tartozott az olcsó robogók közé, az új modellért 2.913.000 Ft-ot, míg ABS-es változatért 200.000 Ft-tal többet kell leperkálnunk, ha egy Té-t szeretnénk a garázsunkban látni. Azt, hogy megéri-e mindenkinek magának kell eldönteni, de mielőtt ezt megtennénk és lehetőségünk nyílik rá, egy kereskedői nyílt napon mindenképpen próbáljuk ki.
Én már gyűjtöm a perselyben a rávalót…
Köszönet a tesztmotorért a Yamaha Motornak és a tesztruházatért a Shox Kft-nek!