Az első 2003-as Z1000 megjelenésekor egy meghökkentő külsejű, ZX 9 R sportmotor szívet viselő motorként ismerhettük meg a Kawasaki legnagyobb sportmotor alapokból épített utcai harcosát.
|
A valaha volt legbrutálabb külsővel támad a legújabb Z-é
|
Ha valaki ezt a motort választotta, tudta, hogy egy olyan motort kap, amit csak szakavatott pilóta tud biztonsággal megülni. Nincs kompromisszum, ha valakinek megcsúszik a jobb csuklója, bizony baj lehet. A Zé lehet, hogy egy kerékkel hálálja meg a hirtelen gázreakciót.
A második Z-é merőben más volt. Igaz, ha csak a számokat nézzük, akkor az első típusnál jóval erősebb lett. 90 cm3-rel nagyobb blokk, plusz 138 lóerő, ami 13-mal több, mint elődje és 11 Nm-rel nagyobb , 110 Nm-es maximális nyomatékkal bírt.Viszont valahogy a street fighter stílusból véleményem szerint kevesebb került az 1literes Zé-be, mint 2003-as társába. Könnyen vezethető és inkább Z1000 SX menettulajdonságaira hasonlító utcai harcost kaptunk.
Az újdonsült Z-é, azonban visszakanyarodik a gyökereihez. Az elkopott pengéket újraélezték a zöldek mérnökei. A motor úgy néz ki, mint a Kibertron bolyóról érkező Marvel gondozásaiban készült Transformers robotlény lenne. Első idom keskeny iker lámpateste, széles, erőt sugalló tankkialakítása és a motor végét lezáró sportmotoroknál megszokott keskeny hátsó ülésrész nagyon szép formájúra sikeredett. A külső kialakítás sportosságát az idomokon látható gömbölyded és éles vonalak váltakozásai mellett a tesztelt modell színkombinációja is erősíti. Nagyon tetszetős a szürke idomrészben fel-fel bukkanó zöldre fényezett elemek.
|
|
Az ülésre pattanva nem egy szelíd kis motor fogad bennünket. Magasra helyezett lábtartók, vékony, szupersport motorokon megszokott ülés sportos üléspozíciót eredményez. Ami mégis pozitívum mindenki számára, hogy az ülésmagasság maradt a régi, 815 mm-re foglalunk helyet a Zé nyergében. Ez a magasság 175 cm-nek nagyon ideális, telitalppal leérek a lábaimmal a biztonságérzetet ezzel maximálisan fokozva. Mögöttünk található utasülés, de utascipelés helyett díszítő elemként funkciónál. A 1literes erőforrást beindítva mosolyt csalogató hanghatás fogad minket, a két oldalt elhelyezett végdobok orbitális akusztikát biztosítanak minden pillanatban.
|
|
A több mint 140 lóerős gép avatott kezek között nagyon jól kezelhető. Kompakt kialakítás és tömegcentralizálás révén városban is, a sorok között araszolva is megállja a helyét. Az átdolgozott injektortérkép révén alacsonyabb fordulatszámértékhez magasabb nyomaték párosul. Már alacsony fordulatszám-tartományban is megtorpanás nélkül tol és teszi dolgát a legnagyobb Z-é. A 6 fokozatú váltó első 5 áttétele rövidebb lett és hátulra 1-gyel nagyobb fogaskerék került.
|
A műszerfal a lényeg: fordulatszámmérő és az aktuális sebesség
|
Az első villák ZX-6R-ről származnak. A 41 mm belsőcső átmérőjű első villa csillapítását a literes Zé-hez igazították. A fékek esetén is minőségi alkatrész került a jövevényre. 10 mm-rel nagyobb 310 mm-es dupla féktárcsákra radiálisan szerelt új monoblokk féknyergek járnak. A húzó és nyomofokazatban és persze előfeszítésben állítható hátsó rugóstag szinte majdnem vizszintesen került elhelyezésre. Hangolás inkább feszes és sportos, mintsem túrás. A minőségi futóműalkatrész így illeszkedik egy sport naked-del szemben támasztott követelményeknek.
A teszt során nagyon jól irányítható motort ismerhettem meg, aminek megadva a megfelelő tisztelet, kellemes társunk lehet. Ezenkívül feltűnő mivolta révén biztos lehetünk benne, hogy jó ideig feltűnő jelenség lesz az utcákon, amint kimerészkedünk vele. 2015-ben ára 3.690.000 Ft.