Könnyű, fürge és nagyon modern kialakítású Yamaha MT-03 kéthengeres blokkal kínálja a Yamaha legújabb A2-es jogosítvánnyal vezethető motorkerékpárját. Kipróbáltuk jó irány volt-e a korábbi nagyobb egyhengeres blokk helyett kisebb és összetettebb aggregát használata.
Pár éve nagyot fordult a motoros piac. A nagyobb teljesítményű gépek mellett igazodva a jogosítvány kategóriáknak, 2013-ban A2 kategóriát nálunk is bevezették. Illetve jelentősen bővült az A2-es jogosítvánnyal vezethető motorok köre.
Iker helyzetjelző lámpa és kerek LED első fényszóró nagyon jól mutat az MT-03-on. A lámpa feletti plexi gyári extra tartozék
A Yamaha sem tétlenkedett, nagyon sikeres MT modellcsalád immáron 5 taggal büszkélkedhet. MT-125 után a következő lépcső az MT-03 lett. A megújult modell régebbi tagja egyhengeres Yamaha XT 660 X és XT 660 R blokkja helyett egy jóval kisebb kéthengeres 321 cm3-is erőforrást használ. Ez egyrészt azért jó, mert egy kéthengeres blokk szélesebb fordulatszám-tartományban használható illetve teljesítményleadása jóval kiegyensúlyozottabb.
Jól megtervezett külső jellemzi az Yamaha kis hyper nakedjét. Mind az első és hátsó idom nagyon sportos jegyeket képvisel.
Miért jó neked a kisebb cm3-is blokk?
A korábbi belépő kategóriás 600-asokhoz képest legnagyobb előnye egy ilyen kis méregzsáknak, hogy jóval könnyebb. Azt, hogy egy motor könnyebb annak leginkább a kanyarokban érezzük az előnyét. Míg a 10 évvel ezelőtti belépő motoroknál sokan elvéreztek, ahogy a kanyar bejáratához értek. A MT-03 ebben segítséget fog adni, jóval nagyobb tempót lehet diktálni. Egy ilyen motorral hamar otthagyhatjuk 600-as társainkat a kanyargós szerpentinen. Mindemellett nem elhanyagolható, hogy jóval egyszerűbb megtanulni ezekkel a motorokkal, mintsem egy 100 lóerős 600-assal.
Méretét meghazudtoló külső
MT-03-at szemügyre véve elég nehéz megmondani róla, hogy csak egy 321 cm3-is motort látunk. Nagyon szépen kialakított forma tuti bejön a fiataloknak. A fejidom iker lámpateste miatt nem mindennapi látvány. Nagyon keskeny iker LED helyzetjelző világítás jól mutat a motoron.
Az iker LED lámpát kiegészíti egy viszonylag kis méretű kerek LED lámpatest, ami szintén nagyon egyedi megjelenést kölcsönöz a motornak.A kis méret ellenére nem lehet panaszunk a teljesítményére, esti közlekedéskor teljesen elfogadható megvilágítást biztosít. A kis MT sportos mivoltát erősíti a lekeskenyedő és magasan ívelő hátsó idomrész. A hátsó idomrészben a kornak megfelelően nagyon szépen V alakban világtó hátsó LED lámpatestet találunk.
A lámpák mellett apró figyelmesség, a pirosra fényezett felnik, ami nagyon jól mutatnak a harci hyper nakednek. Az tesztelt példány színének elnevezése ICE Fluo, ezenkívül másik két színnél is egyedi színkombinációt alkottak. Icon Blue-nál kékre, míg a Midnight Blacknél feketére eloxált felniket találunk.
A kijelzőről még nem esett szó. Itt sem panaszkodhatunk. Jól látható LED kijelzőt kapott a kis MT, ami nagyon jól látható. Legfontosabb infók az aktuális sebesség, pillanatnyi fordulatszám mellett sebesség fokozat jelző is és a benzintank aktuális állapotát figyelemmel kisérhetjük.
Ha úgy döntöttük, hogy külsőre bejön a MT-03-as, érdemes picit a technikáról illetve menettulajdonságról is beszélni egy kicsit.
Menet közben
175 cm-is magasságommal az MT-03 egyáltalán nem pici motor. Kényelmesen leér a lábam, de nem érzem úgy magam rajta, mintha túlméteres motorosként valami lábbal hajtós gyerekek motoron üldögélnék. Kormány, ülés és lábtartó hármas pozícióját naked motorhoz mérve sportosnak mondanám. Kicsit előre döntve érjük el a kormányt és a lábtartó magassága és elhelyezése enyhén hajlított lábtartást biztosít. Nem is baj ez nem egy túramotort, hanem egy sportos jegyekkel tarkított naked bike-on foglalunk helyet. A motort beindítva kellemes duruzsoló hanghatás fogad minket, ami a extraként a motoron található Akrapovics dobból hallhatunk. A kéthengeres blokk meglepően jó választásnak tűnik. Pörgős, széles fordulatszám-tartományban használható közlekedést biztosít. Percenkénti 11 ezres fordulatszám-tartományig pörgethetjük, fehér fényjelzés jelzi, hogy magasabb sebességi fokozatba váltanunk kell. Ha mégse tennénk meg ezt, akkor nagyjából 12500-ig mehetünk el. A 6 sebességes váltó könnyedén kapcsolható, első fokozatban 64 km/h, míg 2-esben 87 km/h-ás sebességet tudunk maximálisan elérni. Érdekesség, hogy 8-9ezres fordulat között enyhe vibrálást érzünk, majd efeletti fordulatszám-tartományban megszűnik ez a rezgés.Városban kompakt mérete nagyon jól jön. Könnyen elférünk vele a kocsisor között. Városból kiérve sem kell aggódnunk nálam 165 km/h-s maximális sebesség biztosítja, hogy kisebb túráknál is megállja a helyét. A fékekről sok mindent nem tudok mondani, teszik a dolgukat. Egyébként elől 298 mm-es, hátul 220 mm-es szimpla tárcsa található. Teljesítményéhez teljesen elegendő. Amit talán kritizálhatnék a fékkar állíthatósága, sajnos a költségvetésbe nem fért bele, így nem állítható.
Utas szállítás
Elméleti szinten van rá lehetőség, viszont az igazat megvalva a túl magasra helyezett kis ülés nem a legideálisabb választás utasunknak.
Összességében személy szerint nagyon örültem volna, ha fiatalabb koromban a japán belföldi kis cm3-os motorok mellett ilyen jól megtervezett fiatalokat célzó motorkerékpárt találhattam volna. A2-es kategóriában kezdő motornak nagyon jó választás, aminek a jelenlegi motor árakhoz képest ára sem vészes, 2020 szeptemberben 1.848.000 Ft-ot kell fizetünk érte. Költséghatékony motorozásunkat az ára mellett az is támogatja, hogy a 14 literes tankkal több mint 300 km-t tehetünk meg, nálam az átlagfogyasztás 3,8 liter volt.
Köszönet a tesztmotorért a YAMAHA MOTOR EUROPE N.V. Magyarországi képviseletének.