A CBR 900 RR Fireblade áthangolt erőforrásával hajtott régi modell 2002 óta derekasan állta a sarat ebben az egyre erősödő piaci szegmensben. A sokat emlegetett szigorodó környezetvédelmi előírások, és a folyamatos fejlesztési törekvések végleg elvágták a régi Hornet jövőbeni sikeres szereplésének lehetőségeit. Az új modell megalkotása során a Honda fejlesztési csapata kiválóan ötvözte a streetbike stílust, a CBR 1000 RR versenytechnikájával. A külső formák kidolgozásánál keményen ráhajtottak, hogy az optika különleges és erőtől sugárzó hatást keltsen.

Technika
Az új motort úgy építették, hogy szinte mindenhol az optimális teljesítményt nyújtsa, amikor szilárd útburkolaton halad. Jól boldoguljon a nagyvárosok forgatagában, de akkor se jöjjön zavarba, ha gazdája a környező hegyek szerpentinjeire vágyik egy kis lábtartó-karcolgatásra. A szelídített CBR blokkban bőven maradt kraft az autópályán való száguldozáshoz is, de egy csekély szélvédelemmel rendelkező motornál az ilyesmi inkább felejtős dolog...
A 2007-es CBR-ből kölcsönvett erőmű már kevéssel 2000-es fordulatszám alatt is képes használható nyomatékot biztosítani egy finom elinduláshoz, nem kell attól tartani, hogy a relatív kis fordulat miatt lefullad a motor. Az erőforrás hangolásakor a legnagyobb hangsúlyt az alsó és a középtartományra helyezték. Emiatt fel kellett áldozni a felső tartományból jó néhány lovat. Az eredmény mégis egy utcán kiegyensúlyozottabb karakterisztikát nyújtó hajtómű lett, amely jobban illik a képbe, mint egy nagy fordulaton dolgozó sivító superbike erőforrás. A blokk legnagyobb, 100 Nm-es nyomatékát 8000-es percenkénti főtengelyfordulat mellett képes produkálni.
 |
 |
Streetfighteres beűtést erősíti elől a háromszög alakú fényszoró és hátul a merész 4 küllős kerék és rövid kipufogó |
Váz A CB új
alumíniumvázat kapott, amely egyszerű felépítésű, mégis optimális szerkezeti tulajdonságokkal rendelkezik a rá váró feladatok ellátásához. A futómű már lényegesen érdekesebb megoldásokat tartalmaz, mint a váz.
Elöl upside-down kivitelű, teljesen állítható, 43 mm belsőcső átmérőjű
villa található, melynek rugóútja 120 mm.
Hátul Monoshock rugóstag kapcsolódik a látványos egyoldali lengőkarhoz, itt 128 mm a rugó útja. Az osztott, négyküllős alumíniumkerekeken, a Bridgestone cég BT 016-os felirata szerint Hyper sportos abroncsai feszülnek, finoman jelezve, hogy ezt a motort nem kifejezetten csak poroszkálásra szánta a cég. A
fékek elöl négydugattyús kivitelűek, hátul két dugattyú mozdul fékezéskor. A kormányon r
adiális főfékhengert találunk. Tesztmotorunk a
Dual-CBS rendszerrel és
ABS-szel felszerelt változat volt, amely használat közben bizonyította e rendszerek létjogosultságát, és stresszmentesebbé tette a fékek kezelését.
Menettulajdonságok A motorral a teszt során, több mint 500 kilométert sikerült megtennem, ezalatt némileg összebarátkoztam vele. Jóindulatú,
könnyen kezelhető motorkerékpár, mint a Hondák többsége. A CB 1000 R nagyon izgalmas módon képes szedni a lábát, ha odacsavarjuk neki a gázt! A viszonylag
rövid áttétel miatt minden sebességi fokozatban bivalyerővel tol. Az első sebességi fokozatban 117, kettesben 152-nél szól közbe az elektronika, hogy most már elég, itt a vége, ideje lenne felváltani. Mennyire „igaza" is van! A motor annyira nyomatékos, hogy ha hatodikban 120-nál húztam egy nagyobb gázt, szó szerint hátracsúsztam a velúrhatású kárpittal borított ülésen. A
blokk kifejezetten egyenletesen fejti ki nyomatékát, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy már
kis fordulatszámról egészen a leszabályzásig meggyőző erővel tol. A legmagasabb fokozatban haladva, a 6000-es fordulatnál 150 km/h-s értéket mutat a kilométeróra.

Menet közben a motorkerékpár kezessége példa értékű, 1000-es naked létére könnyedén döntögethető. Ha az első fordított villa gyári beállítása nem volna ennyire túlzottan lágy, és a blokk egy kicsit mérgesebb volna felül, még a meztelen sportmotor jelzőt is rá lehetne akasztani a derék CB-re. A „fehér hattyú" azért képes meglepetéseket is okozni, ha a vezető már túlságosan biztonságban érzi magát, és nem figyel oda alapvető dolgokra.... A Bridgestone BT 016-os hátsó guminak egyik reggel kétszer is sikerült megcsúsznia, mikor épp munkába igyekeztem. A kora reggeli 15 fokos levegő és az ettől valamivel alacsonyabb hőmérsékletű útburkolat nem voltak barátai a tapadásnak.
Ami nem tetszett: Az eleje túl puha volt, ez jobban illik egy túramotorhoz, mint egy vad formájú naked géphez. Persze a gyári beállítások módosítása révén ezen változtathatunk. A fényszóró alatti LED fényforrás némileg ront a motor orrának szép formáján. A tank alatti műanyag idom felső széle nem fut párhuzamosan a tankkal.Nagyon tetszett: A merész dizájn, a rövid kipufogó, a fém „rosszfiús" stílus.
Biztonság
Hiába a streetfighteres külső, a fékrendszer kialakítása gátat szab az első kerekezésnek. Az ABS-rendszer minden próbálkozásomkor csökkenti az első féknyergekben uralkodó nyomást, így a hátsó kerék nem tud elemelkedni a talajtól. Semmi gond, így legalább biztos nem fogok átesni a kormányon!
A Honda ezen modelljénél is alkalmazta a HISS immobilizer rendszerét, az illetéktelen használat megakadályozására. A motor csak a saját gyújtáskapcsolójával, és a saját kulcsával indítható. Ha már itt tartunk, a gyújtáskapcsolótól nem messze található a különleges, három nagy LCD kijelzőből álló információs panel, amely a hagyományos műszerfal szerepét kívánja betölteni. Alatta a háromszög alakú fényszóró található, alsó csúcsában a helyzetjelző kerek LED diódás lámpájával. A merész orrkiképzés merész vonalai egyedivé és összetéveszthetetlenné teszik a CB 1000 „arcélét".
A motorhoz számos gyári kiegészítőt ajánl a Honda cég, amellyel még egyedibbé és feltűnőbbé tehető az alapból sem mindennapi megjelenésű gépezet. A hátsó ülést a motor színéhez passzoló púppal takarhatjuk el, erősítve a sportos megjelenést. Dekoratív extra tanksapka, különféle karbon kiegészítők, és végül mozgásérzékelős riasztó zárja a sort. A motort idén négy színben gyártják: „sárkányzöld", fekete, gyöngyfehér és ezüst-metál.
Műszaki adatok
|
Motortípus |
vízhűtésű, négyütemű, 16 szelepes DOHC, soros, négyhengeres |
Hengerűrtartalom |
998 cm3 |
Furat x löket |
75 x 56,5 mm |
Kompresszióviszony
|
11,2:1 |
Keverékképzés |
PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezés |
Teljesítmény |
126 LE 10.000 ford./perc |
Max. forgatónyomaték |
100 Nm 8000 ford./perc |
Sebességváltó |
6 fokozat Szekunder hajtás: 530 Ø gyűrűs lánc |
Első felfüggesztés |
Ø 43 mm fordított teleszkópvilla, fokozatmentesen állítható előfeszítés, nyomó- és húzófokozat, 120 mm rugóút |
Hátsó felfüggesztés |
Gázcsillapítású HMAS központi rugóstag, 10 fokozatban állítható előfeszítés és fokozatmentesen állítható húzófokozat, 128 mm rugóút |
Első fék |
Ø 310 mm dupla tárcsafék, négydugattyús (*kombinált háromdugattyús) féknyereg |
Hátsó fék |
Ø 256 mm tárcsafék, kétdugattyús féknyereg |
Első gumi |
120/70-ZR17M/C (58W) |
Hátsó gumi |
180/55-ZR17M/C (73W) |
Tengelytáv |
1445 mm |
Ülésmagasság |
828 mm |
Tank |
17 l |
Menetkész tömeg |
217 kg |