Mikor először a nyergébe ültem, azonnal meglepett a motor pillekönnyű súlya. Számítottam rá, hogy nem lesz egy sárnehéz gép, de a 125-ös krosszgépekhez fogható könnyed irányíthatóság teljesen lenyűgözött. Tovább fokozom: mintha egy jól felszerelt túra kerékpáron ülnék, annyira könnyen vezethető a jól eltalált súlypontú Honda. Ez a motorkerékpár nem tartalmaz hivalkodóan modern technikai megoldásokat, egyszerű jól bevált összetevőkből építették fel.
A léghűtéses, négyütemű, kétszelepes erőforrást acélcsőből készült vázba szerelték. A szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a keverékképzést a Honda által kifejlesztett PGM-FI befecskendező rendszerrel oldották meg. Elöl és hátul egyaránt hagyományos rugóstagokat alkalmaztak, elöl egy szimpla 240-es tárcsa lassít fékezéskor, hátul hagyományos dobféket szereltek a könnyűfémből öntött kerékbe. Az első kerékre 80 mm, míg hátul 100 mm széles abroncsokat szereltek. Az egyszerű kismotort tetszetős műanyag idomokkal szerelték fel, és máris készen lett egy fiatalos külsejű, hétköznapi használatra kimondottan alkalmas kétkerekű. A kis négyüteművel vezetője könnyedén boldogul a városi forgalomban, a fordulékony és nem túlzottan széles motorral kiválóan lehet manőverezni a közlekedés többi résztvevője között.
A szerény technika karbantartása nem igényel hosszú-hosszú munkaórákat a szervizben, emiatt a kötelező szervizekről kiállított számlán szereplő összeg is igazán barátinak mondható. A motor egészén érezhető, hogy a gyártási költségeket az alkatrészek kiválasztásakor alacsonyan akarták tartani. Mégis a fényezés és az alkatrészek kivitele nehezen kritizálható, ezért nem is próbálkozom vele. Hiába egyszerűek a megoldások, jól átgondoltak. Például a kuplung bovdenét, és a váltókar csuklóit gumisapkákkal védik a portól és a víztől.
A kétszelepes blokk érzékenyen reagál a gázkar minden mozdulatára. Olyan egyenletesen és jókedvvel pörög fel, mintha ez volna világ legtermészetesebb dolga! Vannak típusok, amelyeknél a befecskendezés egyszerűen tökéletesen működik, a CBF is közéjük tartozik... Mindegy, milyen fordulatszám-tartományban próbálunk stabil gázon haladni vele, rángatózásnak nyoma sincs.
 |
 |
A
váltó egyes sebességfokozata nagyon rövid, ezért szinte
lehetetlen lefullasztani a gépet induláskor. Pár méter megtétele után máris kéri a másodikat. Az
öt fokozatot megfelelően osztották ki, nincsenek nagy torpanások a gyorsulásban egy-egy felváltás után. A
GPS-szel mért 100-105 km/h-s végsebességet 5.-ben csak sík úton képes tartani, emelkedőnél már kéri a 4. fokozatot. A fotózás alkalmával
két személlyel is kipróbáltuk a végsebességet, amely ekkor
alig kevesebb mint 90 km/h-ra mérséklődött.
A kezelőszervek bámulatosan könnyen működnek. A
gázkar olyan könnyen jár, mintha a bovden végén csak egy hajszálrugó nehezítené a mozgását. A
kuplungot még egy apró kezű hölgy is képes lenne akár egy ujjal is kezelni, annyira finoman működik.
 |
Egyszerű letisztult analóg műszerfalat kapott a CBF |
Ami a legjobban tetszett, nos azt már említettem a cikk elején, az pedig az irányíthatóság.
Szűk helyen is gyerekjáték a lábak letétele nélkül megfordulni vele. Kanyarba való bekormányzáskor szinte
elég rágondolni az ívre, és a vékony gumiknak köszönhetően a
125-ös könnyedén, szinte magától fordul az ívre. A CBF-et kimondottan jó vezetni! Városok közötti közlekedésre is alkalmas, ha az embernek nem túl sietős az útja. A Budapest-Miskolc távot 2 óra alatt sikerült megtennem vele az autópályán. Az idő lehetett volna kevesebb is, ha nem szorulok időnként a 70-80-nal araszoló kamionok mögé, a „szigorúan belsősávos" audis és BMW-s versenyzők miatt.
A MÁV jegypénztárában egy teljes árú menetjegy a fentebb említett két város közötti útvonalra 2920 Ft-ba kerül. A benzinkútnál 6 liter ólommentes 95-ös oktánszámú benzin még a mostani benzinárak mellett is csak 2100 Ft, és ebből még marad is, mivel a fogyasztás akár teljes gázos tempónál is 3 liter alatt marad!
A nyolcdaliterest kimondottan kedvező vételárú motornak számít még a Honda kínálatában is. Most 648.000 forintért vásárolható meg a Honda márkakereskedésekben.
Műszaki adatok
|
Motortípus:
|
léghűtésű, négyütemű, OHC egyhengeres |
Hengerűrtartalom |
124,7 cm3 |
Furat x löket: |
52,4 x 57,8 mm |
Sűrítési arány |
9,2:1 |
Keverékképzés |
PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezés |
Teljesítmény |
8,3 kW (11 LE) @ 8000 1/min. |
Forgatónyomaték |
11,2 Nm @ 6250 1/min. |
Sebességváltó |
5 fokozatú Szekunder hajtás: O gyűrűs lánc |
Első felfüggesztés |
Ø 30 mm teleszkópvilla, 115 mm rugóút |
Hátsó felfüggesztés |
hagyományos, kettős rugó sag, 3 fokozatban állítható előfeszítés, 87 mm rugóút |
Első fék |
Ø 240 mm tárcsafék, kétdugattyús féknyereg |
Hátsó fék |
Ø 130 mm dobfék |
Első gumi |
80/100-17M/C (46P) |
Hátsó gumi |
100/90-17M/C (55P) |
Tengelytáv |
1270 mm |
Ülésmagasság |
792 m |
Szabad magasság |
173 m |
Menetkész tömeg |
128 kg |
Tank |
13 liter |