A motoron több olyan megoldás is fellelhető, ami ezt a tényt támasztja alá, bár a gyári katalógusukban is a játszó szót használják a motor bemutatásánál, amit én is teljes mértékben támogatok.
Először itt a blokk, ami levegőhűtéses, a hátsó fék dobfékes, az első villa nem fordított, ami magában nem nagy baj, de igen behatárolt a mozgástere, ráadásul állítási lehetőség sincs, maximum, ha egy sűrűbb illetve kevésbé sűrű olajat használunk. A hátsó futóművet szintén nem lehet állítani, csak a rugóelőfeszítést, az első fékcső gumiból készült, ami köztudottan nem bírja a komolyabb megterhelést. Tehát igen sok olyan megoldást találunk a paripán, ami arra enged következtetni, hogy egy játékszerrel van dolgunk. De félreértés ne essék, én nem szeretném ezt a motort rossz fényben feltüntetni, csak a tényeket közlöm, de valószínűleg a Honda mérnökei sem a profi versenyzőknek szánták ezt a masinát. A célközönség 8-12 éves gyerekek, akik most ismerkednek a terepmotorozás rejtelmeivel, vagy egy kicsit idősebb korosztály, aki szintén először próbálkozik a terepmotorozás adta élmények elsajátításával.

A menetpróbánkat ismét Solymáron tartottuk, ahol Déczi Balu segített a fotók elkészítésében, amit most is megköszönök neki. Az idő nagyon kellemes, már-már nyári meleg fogadott minket, ami csak azért volt probléma, mert a pályán a por így eléggé rontotta a látási viszonyokat. Balu barátom nem hazudtolta meg önmagát, mert amikor megérkezett rövidnadrágban, pólóban, sportcipőben, azonnal magához ragadta a sporteszközt, és elporolt vele a pályán, ismerkedés gyanánt... Miután épségben visszatértek, mind ő, mind a teszt-alanyunk, végre elkezdhettük az érdemi munkát.
A motor egyik pozitív tulajdonsága, hogy önindító segítségével tudjuk életre kelteni a 223 köbcentis blokkot, ami a teszt alatt végig tökéletesen tette a dolgát. A Honda CR-F 230-as az első ránézésre is inkább gyerek- és játszómotor, nem nagyon lehet összetéveszteni, egy igazi versenygéppel. Már a bemelegítő menésnél kiderült, hogy a kis CR-F nem szereti a túlzott repkedést, mert a futómű ezeket nem képes eldolgozni, már egy határozottabb féktávon is érezhető a lágysága, hamar felüt, és ez sem a motornak, sem pedig a pilótának nem tesz jót.
Ahhoz képest, hogy hátul dobfékes a paripa, egész jó féktávokat lehetett produkálni vele! Az első fékrendszer már egy fejlettebb konstrukció, ez az egység már tárcsával (240 mm-es) szerelt, ami kellően illik a korunk elvárásaihoz, és hatásfoka is érezhetően jobb volt. A hatsebességes váltó olyan áttételezést kapott, hogy egyes fokozatban a Himalája is megmászható vele, ezzel arányosan hatodik sebességi fokozatban nem a menetszél fog kirepíteni a nyeregből. De érzésem szerint ez teljesen rendben van, mert a kezdő pilótáknak az alapok megszerzéséhez nem szükséges a nagy tempó, a túlzott lóerő, ráadásul ezek a tényezők sokkal balesetveszélyesebbek is.
A motor teljesítmény-leadása igen nagy skálán mozog, már alacsony fordulatszám-tartományban is rendelkezésünkre áll a kellő nyomaték, és ez kitart szinte a maximális fordulatszám végéig. A kanyarokban mutatott menetteljesítményben semmi kifogásolnivalót nem találtunk, ez betudható a „kisebb" építésnek is, lehetett szűk, illetve nyújtott kanyar, az egyetlen problémát csak a lábtartó alacsony szerelése okozta, mert ez a nyomós mandinerekben hamar leért.
Mindezeket összegezve, a kicsit időmúlt megoldások ellenére, egy nagyon strapabíró kis motort ismerhettünk meg a kis CR-F személyében, ami kiválóan alkalmas a terepmotorozás alapjait elsajátítani, és remek társ lehet egy hétvégi játszadozás alkalmával!
Csak haladóknak:
Váz, futómű:
A váz acélból készült, az első futómű 37 mm-es SHOWA, 241 mm-es rugóúttal. A hátsó futómű szintén SHOWA Pro-Link rendszerű felfüggesztés, amin csak a rugóelőfeszítést lehet állítani.
Motor, üzemanyagellátás, váltó:
A motor 223 cm3-es egyhengeres, négyütemű, levegőhűtéses, ami egy 26 mm-es Keihin porlasztón, és hatsebességes olajban futó váltón keresztül adja le a teljesítményt.
Fékrendszer, kerekek:
Elöl egydugattyús Nissin féknyereg 240 mm-es tárcsával, hátul dobfék, az alumínium kerek elöl 21, hátul 18-as méretben.