A régi ER 5 továbbfejlesztésének nem lett volna értelme, ezért egy teljesen új motor tervezésébe kezdett az Akahashiban működő tervezőgárda. A legtöbb motort kétévente átplasztikázzák, frissítenek valamit a blokkon, a futóművön, vagy a szélidomot változtatják meg. Mégis minden motor pályafutásában eljön az időpont, hogy nincs tovább. Az ER 5-ös életében ez, idén történt meg. Az új motor tervezését, a motorosok főbb igényeinek figyelembevételével kezdték meg. Sorra vették azokat az elvárásokat, amelyeket a vásárlók a legfontosabbnak tartanak. Ezek a könnyed kezelhetőség, a kényelmes és alacsony üléspozíció, kis menetkész tömeg.
|
|
A motor meghajtására egy soros kéthengeres új erőforrást készítetek. Csak ez jöhetett szóba, a gép építési módja miatt. A soros négyhengeres blokkok súlyuk és viszonylag nagy tömegük miatt estek ki a rostán, a V2 elrendezésűek pedig aránylag hosszú kialakításuk miatt. Az új hajtóegység, kompakt építésű, például külső hűtővíz szállító csöveket nem találunk, a hűtő közvetlenül a blokkhoz csatlakozik, a súlymegtakarítás és az áttekinthetőség érdekében. A keskeny kéthengeres karcsú vázat követelt maga köré, a nagyszilárdságú acélcsőből készített szerkezet, minimalista kialakítású. A háromszög alakban elhelyezett főtengely és váltótengelyek miatt a motorblokk kimondottan rövid építésű, emiatt a tengelytávot is extrém rövidre sikerült beállítani, amely jó manőverezhetőséget garantál. Az új gép vékony alacsony és könnyű, olyan, mint egy régi 400-as motor de egy modern 650-es erejével. A kipufogócsövek S alakban kígyózva haladnak a hengerfejtől kiindulva a blokk alá, ahol csinos kis dobban végződnek. Ez az elhelyezés segíti a tömeg-központosítását, és egyúttal alacsonyabbra helyezi a súlypontot. A blokk félszáraz kenési rendszerű, az alacsonyabb olajteknő miatt, kevésbé magas az építésmódja.
|
Ha valamibe beleszeretnénk kötni, az a műszerfal kinézete |
Az ER-ben duruzsoló 649 cm3-es blokk kategóriájának legkompaktabb darabja, állítja a Kawasaki. A befecskendező-rendszer 38 mm átmérőjű torkokkal és dupla pillangószelepekkel dolgozik az optimális teljesítmény-leadás érdekében. A rendszer által előállított robbanó elegyet, két szívószelepen keresztül lélegzi be a motor. A soros erőforrást főként a középtartományra hangolták, ott a legvirgoncabb, kimondottan erős a gyorsító képessége. Erőkifejtésében nincsenek ugrások, nagyon jó indulatú, nem ijesztgeti a kezdő motorosokat sem. A blokkot elhagyó kipufogógázokat, három-utas katalizátor tisztítja, a rendszer működésének köszönhetően, kimondottan alacsony emissziós értékeket produkál a futurisztikus gép.
Futóműve gyárilag kellően lágy beállítású. Talán inkább túl lágy. A hátsó rugóstag oldalsó elhelyezése szokatlan, de szép megoldás. Hosszú lengővillája felül még egy plusz merevítő csővel is megerősített kecses alakja ellenére is kellően erős. Az ülés finoman emelkedik hátrafelé haladva, úgy, mint a modern túra-sport gépeknél és velük megegyezően szintén egy darabból áll az utas, és a vezető ülőalkalmatossága. Hátul, az utas két jókora erős kapaszkodóba markolhat, amelyek a csomagok rögzítésében is szerepet játszhatnak.
|
Az oldalt elhelyezett hátsó rugóstag jól mutat rajta |
A fékekkel egyáltalán nem bánt szűkmarkúan a Kawasaki. Elől dupla hullámos tárcsákat, hátul szimpla, az elsőkhöz hasonló rajzolatú tárcsát találunk a kerekekre szerelve. Az egymás felett elhelyezett fényszórók nagyon szépek, a felettük található burgonyára emlékeztető műszerfal már nem annyira tetszik. Az irányjelzőket elöl a légterelő idomokba integrálták, ezáltal kisebb légellenállást értek el,és az alkatrészek is kevésbé sérülékenyek. A mai trendnek megfelelően, az átlátszó búrák mögött színes, narancssárga fényű izzók villognak. Helyet foglalva a motoron jó érzéssel tölt el, hogy minden kezelőelem kézre esik. Talán az ülésmagasság kicsit alacsony az én számomra, viszont az átlagos testmagasságú embereknek éppen megfelel. Érezhető hogy a Kawasaki pontosan átgondolt tervek alapján készítette el ezt az új motorkerékpárt, mert menetközben nem sok kivetnivalót találni a működésén. Egyszerűen nagyon jól dolgozik a kis sorkettes, de azért nem mindenben. Erős fékezéskor, ha az útburkolat egyenetlen, a puha villák képesek felütni, de ezt egy kis állítgatással, vagy sűrűbb olajjal bizonyára orvosolni lehet. Nagyon tetszett a tank keskeny kialakítása, amely remekül illeszkedik a motoros lábai közé.
|
A hullámos 300 mm-es féktárcsák nemcsak feldobja a designt, kellő fékerőt biztosít a motornak |
A kuplung kis kézi erővel működtethető, ezért a motor hölgyeknek, gyengekezű pasiknak kimondottan ajánlható. Az ER 6 olyan, mintha a régi GPZ 305 modern inkarnácója lenne. Motorja időközben a duplájára hízott, szintén soros elrendezésű, és ő is szereti a nagyobb fordulatszámokat, de emellett mégsem iszákos. Szerpentineken nagyon jó élvezetes tempókat lehet menni a motorral, jól fordul. Vidám, mégis avantgard megjelenésével elismerő pillantásokat váltott ki még a zebrán előttem átbattyogó nénikéből is. Nem hiszem, hogy velem akart szemezni a mama, mert sötét plexis sisak volt rajtam, és a nagypapa erősen kapaszkodott a karjába. Mindent egybevetve, az ER 6 N nagyon kezes kis jószág, amely kellőképp fürge is tud lenni, ha arra ösztökéljük. Két személy és csomagok részére is helyet tud biztosítani, ezért túrázásra is alkalmas. Korszerű felépítéséből adódóan az alacsony fenntartási költségei még vonzóbbá tehetik a vásárlók szemében. Valószínű, hogy sokkal sikeresebb modell lesz a Kawasaki történetében, mint a korábbi ER 5 volt.
Műszaki adatok
|
Kawasaki ER 6 N 2006 |
Motor |
soros, kéthengeres, vízhűtéses, hengerenként 4 szeleppel, egy kiegyensúlyozó-tengellyel |
Lökettérfogat |
649 köbcentiméter |
Furat x löket |
83 x 60 mm |
Legnagyobb teljesítmény |
72 LE (53 KW) 8500 ford./perc-nél |
Legnagyobb nyomaték |
66 Nm 7000 ford./perc-nél |
Váz |
acél zártszelvény és csőváz |
Első futómű |
41 mm-es teleszkópvilla |
Hátsó futómű |
oldalt elhelyezett rugóstag, állítható előfeszítéssel |
Első fék |
300 mm-es tárcsák kétdugattyús úszónyergekkel |
Hátsó fék |
220 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel |
Kerekek |
elöl 120/70-17, hátul 160/60-17 Dunlop D 221 |
Tengelytáv |
1405 mm |
Ülésmagasság |
785 mm |
Tank |
15,5 l |
Száraz tömeg |
174 kg |