A Z1000 már többször járt nálunk. Egy-egy újabb típusa már eddig is örömteli perceket okozott nekünk, hiszen kihívó külsejével és a Kawasakitól megszokott karakteres erőforrásával mindig sikerült a vásárlók kegyeibe férkőznie. Térjünk csak vissza egy kicsit a múltba, hogy megtudjuk, hogyan is kezdődött a Z1000 története:
Egy kis történelem
Az SX megjelenését, a Z modellcsalád újraélesztése indította el. A Z1000 története a zöldek hazájában nem új keletű dolog. Legelső változata az immáron 40. születésnapját ünneplő sornégyes Kawasaki 903 cm3-is Z1 volt. Annak idején ezzel a modellel alapozta meg nagy űrtartalmú, négyütemű motorok között a jövőjét. Egyik jellegzetes külső jegye, a múltat idéző négycsöves kipufogó elrendezés megmaradt, de a régi kör keresztmetszetű végdobok formája természetesen a kor igényeihez igazodva módosításra került.
|
Sportos külsővel rendelkezik a Z1000 teljes idomos változata a Z1000 SX.
|
Az idom nélküli Z kategóriát követően, vajon miért is gondolták a tervezőasztal előtt ülő zöld kisemberek, hogy nekünk bizony teljes idomos motor kell?
A válasz nagyon egyszerű. Minden más gyártó beveti 1000-es naked gépét a sport-túra motort kedvelők megnyerésre érdekében. Egy 138 lóerős csupasz gép hosszabb túrákra kevésbé alkalmas, de ugyanez, kicsit másképp csomagolva igazi kiránduló motorrá válhat.
|
Az idomba integrált irányjelző jól mutat, azonban esésnél könnyedén sérülhet
|
A megoldás többféle is lehet. A gyártó cég termékfejlesztése vagy egy teljesen új koncepciót alkot a naked gép mellé, vagy egy másik, gyakran előforduló megoldást használva, egy korábbi naked gép tervei alapján "öltöztetik fel" a csupasz testet.
A lecke tehát fel volt adva. A mérnökök To-Do listájára került gyorsan a teljes idomos gép megalkotása. Az eredmény nem sokat váratott magára és hamarosan megszületett az SX névre keresztelt modell.
|
Az SX erőforrása 138 lóerejével és 110 Nm-es maximális nyomatékkal rendelkezik
|
A kormány, az idomok és a tank megváltoztak, de a motor alapjai maradtak a még 2010-ben megújult Z1000-ről. A külseje olyan, mintha egy szuper-sport motort látnánk. A hegyes első részt, keskeny és egyben rövid hátsó idomrész követi. Egy klasszikus sportmotorhoz képest a mostani főbb eltérések leginkább azt a célt szolgálják, hogy utazásunk során valódi, komfortos körülmények között éljük át azt az érzést, amit egy igazi sportmotor tud nyújtani. Ehhez elsősorban az üléspozíciót kell megfelelően megválasztani, hogy a későbbiekben ne azzal szembesüljünk, hogy a térdünk magasságában kell fognunk a kormányt, illetve még az is nagyon fontos, hogy a lábtartó se legyen túl magas pontra helyezve a motoron.
Brutális teljesítmény egy "túragépben"
A túragép szót idézőjelbe tettem, mert a kiindulási alapként használt Z1000 sem volt már egy egyszerű naked gép, a maga 138 lóerejével és 110 Nm-es nyomatékával, amit ezekkel az adottságokkal inkább egy igazi aszfaltszaggató streetfighter motorként jellemeznék. Az SX-et leginkább egy túrásított sportgépnek nevezném, ahol a tervezőgárda egyik kulcsfeladata az volt, hogy megtalálják az arany középutat egy pályázni való vérbeli sportmotor és egy hétvégi hosszabb túrákra alkalmas túramotor között. Lássuk, hogyan is sikerült ez a feladat…
Az első benyomások
A Z1000SX-et két oldalra szerelt dobozokkal pillantottam meg. A legelső gondolatom az volt, hogy rendben a sportos külső, de a méretét tekintve biztos, hogy a kanyarokban csak némi erőszak árán fogja azt csinálni, amit szeretnék. Az SX-et végül is dobozok nélkül vittem el és már az első percekben kellemes meglepetést okozott. A 228 kg-os tömegű gép feltűnően kezes. Már alacsonyabb fordulatszám tartományban is kellő vehemenciával tolja a gépet. Kanyargós utakon a súlypont áthelyezést játszi könnyedséggel veszi. Annyira kezes, mint egy hatszázas gép.
A kormány a tank felett, míg a lábtartó a keréktengely magasságában helyezkedik el, így az egészséges üléspozíció teljes egészében komfortos érzetet nyújt a motoron.
A fejidom amellett, hogy nagyon látványos hatalmas plexivel egészül ki. A 3 fokozatban állítható plexi nagyon hasznos, ugyanakkor a legalacsonyabb fokozat mellett a fejünket majd hogy nem a tankba kell passzírozni, ezáltal kifelé, nem sok mindent látunk. Jómagam csak két pozíciót használtam. Normál időjárási körülmények között a középsőt, míg 1-1 zápor esetén a legfelső állásban használtam a szélterelőt.
Az ülés párnázatát tekintve, inkább sportosnak, mint komfortosnak mondanám, a két oldalt kapaszkodókkal közrefogott zsebkendőnyi méretű hátsó ülésen viszont nem szívesen ücsörögnék több órát utasként.
A hatalmas 1043 cm3-is erőforrás 138 lóereje jól adagolható. 7000-es fordulatig olyan mintha teljesen egyenletes teljesítmény-leadása lenne. E felett viszont megmutatja, hogy mire képes igazán az SX. Nagyobb sebességnél is jól érzi magát. A két légbeömlő nyíláson beáramló levegő a Coll-Air rendszer része. Nagyobb sebesség esetén morajló szívó hangja és az erőforráson tudatosan meghagyott enyhe vibráció jelzi, hogy itt van velünk a motor és ő is élvezi a kanyarvadászatot.
A sportos külsőt modern műszerfal egészíti ki, amin egy analóg fordulatszámmérő került előterébe a sportosság jegyébe. Ezenkívül digitális panelen láthatjuk a szokásos adatokat (jelenlegi sebesség, vízhőfok, megtett km) ami igazából nem mutat a szokásosnál több információt.
A kezelhetőség legfontosabb alapja egy jó futómű. A ZX esetén látszik, hogy ezzel nem spóroltak, mivel 5 részből álló alumínium váz és szintén alumíniumból készült lengővilla került a gépre. A csillapítást pedig fordított 41 mm-es első villa garantálja, ami előfeszítése és nyomófokozati csillapítása állítható. Hátul vízszintesen elhelyezett rugós tagot találunk, amin szintén a saját magunkhoz állíthatunk. A gyári beállítással nincs problémánk, ha jó minőségű úton haladunk, utunkat nem keresztezi egy-két felhullámosodott aszfalt vagy egy-két kátyú. Így hangolás az ülésnél megfogalmazott sportos vonalat követi.
A hullámos féktárcsákat 4 dugattyús féknyergek egészítik ki. Munkájukat jól végzik, azért pedig plusz pont jár, hogy állítható a fékkar.
|
A hullámos féktárcsák nemcsak jól mutatnak, de teljesítményük is kiváló
|
A 19 literes tank mérete impozáns, ha túrás tempót választunk, akkor akár 300 km megtételére is elég. Persze, ha nem bírunk nemet mondani a csábító sportos haladásnak, akkor a 300 km-ert könnyedén a felére redukálhatjuk.
A ZX-el töltött néhány nap elég volt ahhoz, hogy megismerjen. A túrás sportgép könnyű kezelhetősége révén akár a mindennapokban is megállja a helyét. Mindössze annyit kell tennünk, hogy leperkáljuk érte a 3,67 M Ft-ot.