Miért ez a név? A válasz egyszerű, a Griso szinte minden technikai összetevőből a legmerészebbet, a legkorszerűbbet kapta, miközben készítői tiszteletben tartva a tradíciókat, megtartották a legendás motor, váltó, és hajtás elrendezését. Egy Guzzi fő ismertető jegye: a keresztben beépített motor, kardántengelyes szekunderhajtással párosítva. A Griso esetében is ezeket a jól bevált megoldásokat találjuk.
 |
Egy Guzzi fő ismertető jegye: a keresztben beépített motor, kardántengelyes szekunderhajtással párosítva
|
A Griso első változata 2006-ban került az utcára. Meghajtására akkoriban még az 1064 cm3-es kétszelepes blokkot alkalmazták. Az új 1200-as négyszelepes „quattrovalvole” motorral készített Special Editon változat továbbfolytatja az előd által járt utat. Az új blokk szelepdeklijén büszkén hirdeti négyszelepes voltát. Az erőforrás már combos, 110 lóerő mozgósítására képes, nagyon alacsony, mindössze 7500-as fordulatszámon. A jókora léghűtéses „benzinkályhákat” tekintélyes 50 mm átmérőjű injektortestek táplálják. Az új Marelli IWP 189 típusú injektor minden eddiginél jobb gázreakciót és kedvező fogyasztást biztosít a motor számára. A motorhoz hatsebességes, viszonylag szűken fokozott váltóművet kapcsoltak, amely jó gyorsulási képességekhez juttatja ezt a minden ízében férfias játékszert.
A motor gerincét egy olyan váz képezi, amely az eddigi legszilárdabb a Guzzi történelmében. Az első futómű fordított villaszárai pontosan vezetik a kereket a kiválasztott íven. A sajtóanyag a vezethetőséget sebészi pontosságúnak nevezi, a leírás szerint a Griso hajszálpontosan követi a pilóta utasításait. A széles kormány nem túlzottan nyúlik hátra, ezért a motort sportosan előre dőlve kell vezetni.
1200-as létére a 222 kg-os száraz súly nem nevezhető túlzottan soknak. Maradt a sallangmentes külső, az óriási, keresztben beépített V elrendezésű motorblokk, amelyből karvastagságú óriáskígyó módjára tekergőző látványos kipufogórendszer nyújtózik a hátsó kerék felé.
Az S. E. kiadású Griso speciális matt zöld fényezést kapott, amelyhez remekül passzol az olasz látványmesterek remek ízlésvilágát tükröző prémium minőségű bőrrel bevont nyereg. A nyereg fölé csak pár hüvelyknyire emelkedő benzintank szolidan megbújik a mellette futó váz vastag csövei között. A hatalmas hengerek közötti teret is kihasználva trónol a kormány mögött. Az első változat öntött alumínium kerekeit most sokkal mutatósabb és stílusosabb drótküllős felnikre cserélték. A jármű lassításáról fémbeszövéses csövekkel izmosított Brembo fékrendszer gondoskodik.
A Special Edition egy nem mindennapi olasz motor! Egyszerre hagyománytisztelő, különleges és nem utolsósorban sportos jelenség.
Műszaki adatok Moto Guzzi Griso 1200 8v Special Edition 2009 |
Hengerűrtartalom |
1151 cm3 |
Furat x löket |
95 x 81,2 mm |
Sűrítési arány |
11,0:1 |
Max. teljesítmény |
110 LE (81 kW) 7500 ford./perc |
Max. forgatónyomaték |
108 Nm 6400ford./perc |
Váltó |
hatsebességes váltó |
Váz |
Acélcső hídváz |
Futómű elöl |
Fordított teleszkóp-villa 43 mm belsőcső átmérővel |
Futómű hátul |
Egykarú, alumíniumöntvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag |
Villaszög / utánfutás |
63,7 fok / 108 mm |
Tengelytáv |
1554 mm |
Ülésmagasság |
800 mm |
Fékek elöl/hátul |
320 mm-es dupla tárcsafék négydugattyús féknyergekkel / 282 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel |
Gumik elöl/hátul |
120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 |
Száraz súly |
222 kg |