Az NRG család már 1994 óta szerepel a Piaggio termékkínálatában, jelenleg két modellje kapható nálunk. Mindkettő karburátoros, az egyik a DT, mely kényszer-léghűtéses verzió, a másik a limitált széria alapmodellje a DD, mely már vízhűtéses modell, egyben a Piaggio csoport legsportosabb 50-ese.
Külső kialakítása is erre utal, dinamikus vonalai, az első pajzson található díszelemként funkcionáló hatalmas légbeömlő, nagyméretű dupla ikerlámpa, mind ezt hangsúlyozzák. A limitált kiadás a külsőre vonatkozik, az eddig is sportos modell, most még vadabb, egyedibb színekben pompázik. Mint az igazi sportmotoroknál, felnicsík díszíti a 13 colos alumínium kerekeket. Az alapmodell egyszínű ülését osztott mintázatú, fekete-piros színűre cserélték.
|
|
Az osztott mintázatú ülés jól illeszkedik a sportos külsőhöz |
Az ülés alatt található rekeszben egy nyitott sisak, vagy akár egy fényképezőgép táska is elfér |
A sportos jegyek mellett a Piaggio mérnökei a felhasználóbarát kialakításra, nagyobb komfort elérésére törekedtek, ezért minden egyes részletet ehhez igazítottak. Ez igaz mind a vezető viszonylag nagy méretű helyére is, ahol könnyedén elfér még egy nagyobb termetű pilóta is. Ülése is komfortos, nem is túl kemény a párnázása, kis panaszunk előre lejtése miatt lehet, ami intenzív fékezéskor a vezető előrecsúszását eredményezheti. A 795 mm-es választott ülésmagasság is kedvez, nekem telitalppal leért a lábam, így kisebb pilóták számára is jó választás lehet. Az ülés elejétől hátrafelé haladva magasabbra ívelő mivolta jó célt is szolgál, mivel deréktámaszként is funkciónál a hátsó utasnak szánt ülésrész. Hátsó ülést más funkcióra nagyon nem használhatjuk hivatalosan, pedig még kihajtható lábtartóval is felszerelték a modellt. A műszerfal nagyméretű 13000-res fordulatig skálázott fordulatszámmérőt, nagyméretű LCD panelt és a szokásos visszajelző LED-eket foglalja magába. Jó pont, hogy a benzinszint tartalék jelző leden kívül az aktuális benzinszint mennyiségét az LCD kijelzőn is láthatjuk. A sportos méregzsáknak a futóművére sem lehet panaszunk, jól passzolnak a 13 colos, elöl 120 mm-es, 140-es gumik. Az első fordított teleszkóp jól mutat. A kisebb úthibák kezelése nem akadály, de egymást követő útbordázatok azért kizökkenthetik NRG-et a sodrából, persze a mérnökök nem a Balkánra tervezték ezt a modellt. Blokkja már jól ismert darab.
|
|
A régi NRG-t ellentétben azt tudni kell, hogy a környezetvédelmi normáknak megfelelően számos a teljesítmény csökkentést okozó módosítást hajtottak végre. A katalizátoros kipufogóba szerelt vakcső, a kisebb fúvókák, szűkítő a porlasztóban és váltóban található fojtás gondoskodik a teljesítmény kordában tartásáról. A meglévő fojtások eltávolítása mellett is irigylésre méltó teljesítményt érhet el a 2 ütemű erőforrás, fojtás nélkül 75 km/órás sebesség bőven elegendő egy ilyen kis közlekedési eszköz esetében, de a közúton be kell érnünk a jelenlegi korlátozással, a 45 km/órás sebességgel. Akkor sincs probléma, ha megállásra kerül sor, elöl-hátul található tárcsafékek több, mint elegendőek a megálláshoz. Emellett elől fémbeszövésű fékcső is a jobb fékhatás miatt került fel. Rakodásra alkalmas helyet csak az ülés alatt találunk, ahol egy nyitott sisak könnyedén elfér, ezenkívül itt találjuk a benzintank nyílását és az akkumulátort is.
|
|
|
|
Sok felhasználónak meglepő, hogy a Piaggio nem oldalra helyezett kulccsal nyitódó ülésnyitót alkalmazott, hanem a gyújtáskapcsolóba helyezett slusszkulcs benyomásával nyithatjuk ki a zárat. Annak ellenére, hogy sportrobogó, találunk rajta szatyor-kampót, mely néha hasznunkra is válhat. Egy-két hiányosságot találunk azért a gépen, az egyik egy kesztyűtartó, jó lenne, ha helyet kapna rajta. A másik, hogy nincs hátul kapaszkodó, amit a középállványra való fel, illetve leemelésekor használnánk. Az utolsó, amit hiányoltam az oldaltámasz, ami nélkül mindig középállványra kell húznunk a gépet, ha megállunk.
|
A műszeregység nagy részét a fordulatszámmérő foglalja el, mint az igazi sportmotoroknál |
Piaggio NRG 50 |
Hengerűrtartalom |
49,4 cm3
|
Furat x löket
|
40 x 39,3 mm
|
Hűtés
|
folyadékhűtéses
|
Első felfüggesztés
|
30 mm átmérőjű fordított hidraulikus teleszkópvilla
|
Hátsó felfüggesztés
|
egyoldalú hidraulikus rugóstag
|
Első fék |
220 mm átmérőjű tárcsafék
|
Hátsó fék |
175 mm átmérőjű tárcsafék
|
Első kerék
|
120/70-13"
|
Hátsó kerék |
140/70-13"
|
Hosszúság x szélesség
|
1790 x 750 mm
|
Tengelytáv
|
1270 mm
|
Ülésmagasság
|
795 mm
|
Száraz tömeg
|
99 kg
|
Tank
|
6,7 liter
|