Három keréken
[InfoBike.hu | Infobike]
Felvétel dátuma: 2010.05.15 MP3, Piaggio
Nem telt el sok id? azóta, hogy az MP3 250-es változatát tesztelhettem, és most újra egy háromkerek? Piaggio érkezett hozzám. Mégpedig nem akármelyik, hanem az er?sebb, 400-as változat, mely plusz lóer?knek köszönhet?en még jobban er?síti a háromkerek?, maxi-robogó el?nyeit.
Nincs mese, el kell ismerni, hogy a háromkerekû robogók egyre inkább megvetik lábukat a robogópiacon, az, aki már próbált ilyen járgányt, egybõl beleszeret az eggyel több kerék nyújtotta lehetõségek miatt. Ez velem is így történt. Még nyár elején nálam nyaralt a kisebbik MP3-as, melynek élménye azóta sem hagy nyugton. Szerencsére nem kellett sokáig várni, a júliusi sajtóbemutatón kipróbálhattam az erõsebb változatot. Már a száraz technikai adatok is meggyõzõek: a 400-as MP3 esetében az új Master erõforrás 34 lóerõs teljesítményt (7500 ford./perc) és 37 Nm-es maximális forgatónyomatékot teljesít. A Kakucs ringen tartott bemutató a zivataros idõnek köszönhetõen tökéletes próba volt a háromkerekûeknek, hogy megmutassák, szélsõséges körülmények között is megállják a helyüket. A kettõötvenes is jól teljesített, de a Piaggio palettáján található X8-ashoz képest plusz harminc kilóval nehezebb, 250-es MP3-nál elkel az erõsebb blokk. Az új háromkerekûnél a megnövelt blokk nagyobb tömeget eredményez. Így a 244 kg-ra hízott modell a kettõötveneshez képest másfélszer annyi, pontosan 34 lóerõt ad le, ami már nemcsak városban, de a városból kiérve utassal is megállja a helyét, 140 km/órás végsebességével. Másrészt alacsony fordulatról is nyomatékos a robogó. Azon a feltûnõ jelenségen túl, hogy a turisták a Hõsök terén a szobrok helyett az új MP3-at fényképezik, más kellemes tulajdonságokkal is bír: A három kerék mellett külseje is barátságos, elöl dupla, macskaszem alakú ikerlámpa, hátul X EVO külsejû faridom helyezkedik el. Autók számára is irigylésre méltó a multifunkciós mûszerfal. A három kerék nagyobb stabilitást, magabiztosabb kanyarodási képességet, jobb fékhatást garantál, még a rosszabb minõségû utakon is. Nem kell megijedni a villamossínektõl, a macskaköves utakon az elsõ felfüggesztés gond és mindenféle bizonytalanság nélkül veszi az akadályt. Még egy nagy elõnye van, nem kell letennünk a lábunkat megállásnál, a középszendert szinte el is felejthetjük, csak szervizeléskor vagy hosszabb álláskor érdemes használni. Sokan nem értik a háromkerekû mûködését, hogy is van ez, hogy kanyarodáskor dõlnek az elsõ villaszárak, viszont lámpánál meg nem. Erre találták ki a Piaggio mérnökei a paralelog-ramma felfüggesztést, melynek részeként dõlést szabályozó mechanikával blokkolhatjuk a dõlésszöget, így elkerülhetõ a lábletétel nélküli megállás. A 250-es változat masszív acélcsõvázra épülõ gép. Elöl 12 colosak a kerekei, míg hátul 14"-os papucsokat visel, ami komfortos közlekedést biztosít. A 65 mm-rel megnövelt tengelytávja, a 250-eshez képest jobb egyenesfutást eredményez. Rakodóhely is van bõven a 400-as gépen. Az ülés alatt két zárt sisak is elfér. Még egy jó pont, hogy a rakodóhely két oldalról is hozzáférhetõ. Szokásos módon az ülést felnyitva, vagy az X8-as családnál megszokott, 250-es MP3-nál is alkalmazott, hátsó csomagtartót felnyitva is elénk tárul a hatalmas rakodóhely.
Összességében egy erõsebb, hosszútávon sokkal elõnyösebb MP3-mal bõvítették ki az olasz mérnökök kínálatukat, így a városi közlekedés mellett hosszabb túrákra is alkalmas robogót hoztak létre. Mindenki mérlegelje, hogy a nagyobb biztonság, komfortosabb közlekedés megér-e neki plusz közel félmillió forintot.
Mûszaki adatok: Motor: 1 henger, 4 ütem, folyadékhûtéses Lökettérfogat: 398,9 cm3 Furat x löket: 85.8 x 69 mm Teljesítmény: 34 LE 7500/ford./perc Max. nyomaték: 37 Nm 5000/ford./perc Elsõ futómû: Rugóút: paralelogramma formában rendezett négy alumínium lengõkar, két kormányösszekötõ rúddal, konzolos felfüggesztéssel, 85 mm rugóút Hátsó futómû: két hidraulikus rugóstag, 4 fokozatban állítható rugó elõfeszítéssel, rugóút 110 mm Fékek: Elöl két darab 240 mm-es féktárcsa, egyenként kétdugattyús féknyereggel, hátul 240 mm tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel Gumiméret: Elöl 120/70-12, hátul 140/70-14 Ülésmagasság: 785 mm Üzemanyagtartály: 12 l Méretek: Hosszúság: 2130 mm Szélesség: 745 mm Tengelytáv: 1550 mm Száraz tömeg: 244 kg Max. sebesség: 142 km/óra