A múlt
A Majesty robogócsalád megalkotása mérföldkőnek számított a maxirobogó kategóriában. 1996-ban járunk, mikor elsőként jelenik meg a maxirobogó fogalmát megszentesítő Yamaha Majesty 250 cm3-es robogója.
Már a kezdetekkor a Yamaha mérnökeinek az volt a koncepciója, hogy egy olyan automataváltós robogót alkossanak, mely teljes értékű élményt nyújthat két személynek is.
 |
Már messziről is feltűnik az új Majesty ikerlámpája |
Így előtérbe került a komfortos kialakítás, a hatalmas rakodótér és a minden igényt kielégítő nagyobb teljesítményblokk alkalmazása, hogy ne csak a városban, de kisebb-nagyobb túrákon is megállja a helyét a Majesty család. A nálam lévő négyszázas példány őse 2004-ben indult útjának. Az itt megalkotott irányvonalat tökéletesítették a 2009-es új modell megalkotásakor.
Külső
A Majesty egyedi irányvonalát megtartó, egységesen átdolgozott formákat felvonultató modellel rukkoltak elő a designerek. Minden egyes apró részlet a vezető és utasa kényelmét szolgálja. A frontidom kialakítása nemcsak tökéletes külsőt, de tökéletes szélvédelmet is biztosít.
 |
A formás külső mellett a felhasználhatóság volt szem előtt |
A fejidomon található egybenőtt ikerlámpa már a 400-as Majesty 2004-es megjelenése óta védjegye a modellnek. 2009-re átdolgozott formában köszönt vissza. A fejidom ívét több helyen íves domborulatok törik meg, ami sportos hangulatot eredményez. Ezt még jobban fokozzák a lámpatestek alatt elhelyezett légbeömlő nyílások is. A fejidomba integrált irányjelzők kisebbek lettek, teljesen beleolvadnak az ívelt idomrészbe.
Nemcsak az idom, de a gyári plexi is megfelelő eszköz, ha szél- illetve esővédelemről beszélünk.A hátsó fényforrást is átdolgozták a Majestyn, középen kesekenyebb lett, a szélein viszont továbbívelték, így összhatásában lekeskenyítette az átlátszó LED-es fényforrás a robogó hátsóját.
 |
 |
A műszerfal jól illeszkedik az új desinghoz, hagyományos kijelzőkön kívül a középső kör részben LED-es műszeregység foglal helyet |
Pakolhatóság terén soha nem volt gond a Majestynél, akár két zárt bukósisak is elfér |
Elmúlt már az az időszak, mikor a robogókon be kell érnünk az olcsóbb és kevésbé a vezetőhöz igazodó kezelőszervekkel, a Majestyn is magunkhoz igazíthatjuk az új állítható fékkarokat.
Én úgy látom, hogy a műszerfala változott a legkevésbé 2009-re. Nem véletlenül, hiszen már a korábbi modellnél is jónéhány autó számára is irigylésreméltó műszeregységgel büszkélkedhetett. A sebességmérőt a megszokott baloldalon helyezték el, mellette helyet kapott középen az LCD kijelző, és a fejidom jobb oldalán fordulatszámmérőt is találhatunk. A design tökéletesítésére az alkotók a két kör alakú mérőműszert sportos hatású krómozott szegéllyel látták el. Ezenkívül az LCD kijelző információt nyújt a pillanatnyi sebességről, a pontos időről, a külső hőmérsékletről, a megtett kilométerről és információt kapunk a napi megtett kilométerről is. Az LCD kijelzőn lévő adatok válthatósága a műszerfalon elhelyezett gombbal lehetséges. Sajnos most sem került kapcsoló gomb valamelyik oldalon elhelyezett kormánykapcsoló egységre.
 |
|
Kezelhetőség és praktikum
A robosztus maxirobogó csak messziről fest úgy, mintha egy nagyon nehéz, nehezen kezelhető robogó állna a szemünk előtt. A Majestyvel elindulva azonnal konstatálhatjuk, hogy ez nem igaz. Nem is csoda, a teli tankkal mindössze 220 kg-os robogó súlypontját alacsonyra helyezték, így alacsony sebesség mellett is hihetetlenül stabil marad a gép. A váz a merevségét az alumínium és acélváz ötvözetéből álló gerincváznak köszönheti. Erre támaszkodik elöl a 41 mm-es átmérőjű első villa és az előfeszítésében állítható hátsó dupla rugóstag. A Majestybe 395 cm3-es 34 lóerős blokk került, mely tökéletesen ellátja feladatát. A kiegyenlítő tengelynek köszönhetően vibrációt nem nagyon érzünk a robogón. A korábbi erőforrás mellé új kuplung került, így a benzin-befecskendezéses erőforrás jól végzi dolgát. Már alacsony fordulaton is megfelelő nyomaték áll rendelkezésünkre, mely a nyomatékcsúcs eléréséig tart. A futómű beállítása komfortosnak mondható, a rosszabb minőségű utak sem viselik meg túlságoasan, de azért nem annyira puha, hogy egy-egy tempósabb kanyarvételnél ne állja meg a helyét. A 400-as blokk teljesítménye bőven elég a nagyméretű kasztnihoz, a végsebesség elérésekor már jócskán meghaladjuk a hazai legmagasabb sebességhatárt!
 |
Egy nagyobb zárható és egy kisebb nemzárható kesztyűtartó kapott helyet |
A fékek tekintetében sok változás nincsen az előző modellhez képest. Előre és hátra egyaránt egy 267 mm-es kétdugattyús tárcsafék került, melyek magas tempónál is pontosan adagolhatóak, jól végzik dolgukat. Annyi a változás, hogy új állítható fékkar és fékmunkahenger került a motorra, és egy nagyon praktikus parkolófék is helyett kapott a Majestyn, aminek rengeteg alkalommal hasznát is vehetjük.
Pakolhatóság
A kategóriájára jellemző, hogy nagy tárolóhellyel rendelkezik a nyereg alatt… Ezenkívül a fejidom további részein kisebb tároló rekeszek egészítik ki. A Majestynél az első utasülés alatt hatalmas helyet találunk, a hasznos tárolókapacíiás 60 liter, ahol akár két nagyméretű bukósisak is kényelmesen elfér. A fejidom bal oldali rekesze zárható, telefonunknak, pénztárcánknak tökéletes helyet biztosíthat. A fejidom jobb oldalán egy kisebb rekesz található még.

Utassal
Szerencsére volt alkalmam hosszabb távon is utassal közlekedni a 2009-es modellen. Már korábban is a barátnőm egyik kedvence volt az iwataiak cirkálója. Valószínűleg azért, mivel nemcsak az első ülés, de a hátsó ülésrész is nagyon kényelmes. Már csak egy háttámla hiányzik, de ezt extraként rendelhetünk hozzá…
Ez a pár nap nagyon jól telt az új Majestyvel, ami még szebb, még inkább felhasználóbarát lett az előző modellhez képest. Könnyes szemekkel és az orromat lógatva adtam vissza a Yamaha Hungáriának a slusszkulcsot, remélem összefutunk még.
Műszaki Adatok Yamaha Majesty 400 2009
|
Motortípus |
4 ütemű, egyhengeres, DOHC, 4 szelepes |
Hengerűrtartalom |
395 ccm |
Furat x löket |
83,0 x 73,0 mm |
Kompressziós arány |
10,6 : 1 |
Maximális teljesítmény |
25,0 KW/7000 fordulat |
Maximális nyomaték |
36,3 Nm/6000 fordulat |
Elsőfék |
Tárcsa, ø 267 mm |
Hátsó fék |
Tárcsa, ø 267 mm |
Elsõ gumi |
120/80 - 14 |
Hátsó gumi |
150/70 - 13 |
Első rugóút |
120 mm |
Hátsó rugóút |
104 mm |
Méret: Hossz x Szélesség x Magasság |
2230x780x1380 mm
|
Ülésmagasság |
760 mm
|
Tengelytáv |
1565 mm
|
Minimális hasmagasság |
120 mm |
Saját tömeg (olajjal és üzemanyaggal) |
220 kg |