A Yamaha már évek óta ígérgette a Max új inkarnációját, de a végleges időpontot mintegy két évig tologatták. Talán ez érthető, hiszen az MT 01 keltette hullámoknak is időt kellett hagyni hogy elcsituljanak. A VMax bemutatója, már ami a német-országi motorkiállítást illeti sokkal szolidabbra sikerült mint az MT 01 hatalmas csinnadrattája annak idején Münchenben. Nem úgy az ezt megelőző hivatalos bemutató, amelyet Spanyol hon Madrid városa melletti régi reptéren tartottak. Volt ott akkora csinnadratta és légi parádé hogy a firkász szakma krémje hetekig arról ontotta cikkeit. Élőben látni mégis csak más volt a szörnyeteget. Bika nagy fémdarab annyi bizonyos. Ügyes kezű technikusok a részegységeit szép kiállító vitrinekbe helyezték el. Így a kíváncsi közönség képet kaphatott, pontosan mekkora és milyen alakú alkatrészek dolgoznak az alumínium-szörny gyomrában.
 |
A hatalmas fenevad 1985-ös első megjelenése után 2009-ben újra a színpadra állt
|
A legfontosabb adatok egy ilyen masináról, amelyek egy motorost érdekelhetnek, a következők: Maximális teljesítménye 201 lóerő, maximális forgatónyomatéka: 166.8 Nm. Ez eddig több mint bámulatos! Végsebessége: 220 km/h ez elektronikusan korlátozott.
A menetkész súlya nem csekély: 310 kg-ot említ a gyár. Végül az ára: 6.498.000 forint (2010.március 8-tól érvényes árlista alapján). A hangvillás gyár ezzel is éreztetni szeretné, hogy nem egy tucatmotort szeretne a piacra dobni. Az évente legyártott 1500 példány miatt igazi ritkaságnak fog számítani az új Max. Emiatt egy „pénzügyi befektetésnek” is felfogható a megvásárlása, pláne ha az asszonypajtást kell meggyőzni. Ezzel azt akarom mondani, hogy valószínűleg értéktartó kétkerekűt vásárolhatnak a leendő tulajdonosok. Nem lesz belőle túlkínálat ami letörné az árakat, mint mondjuk a népszerű szupersport hatszázasok esetében.
Blokk
 |
Hatalmas V4-es szív dobog a VMAXban
|
A régi, egészen 1985-ig visszanyúló Max hagyományokat tiszteletben tartva, maradt a V4-es lerendezés. A hengerszög 65°, az összlöket térfogat 1679 cm3. A vezérlést lánccal és fogas kerekkel oldották meg. A szívószelepek tengelyét lánccal hajtják, amelyek fogaskerékkel adják tovább a hajtást a kipufogó szelepek vezérműtengelyének. Süllyesztettékben kovácsolt alumínium dugattyúk dolgoznak a forgattyúsházba mélyen benyúló hengerekben. A súlycsökkentés miatt a szelepfedelek, és a blokk oldalsó fedelei magnézium ötvözetből készültek.
Váz
 |
Korábbi acél bölcsőváz helyett alumínium vázat alkottak a hangvillások mérnökei
|
A korábban alkalmazott gyengécske acél bölcsőváz helyett, egy bámulatosan kecses, de sziklaszilárd alumínium vázat alkottak. A légies külsőt úgy tudták elérni, hogy a blokk teherviselő elemként van beépítve. A menet közbeni nyugodtabb viselkedés miatt a lengővilla hosszát 35%-al megnövelték. Ez jelentősen csökkenti a gép ágaskodási hajlamát.
Erőátviteli rendszer
A motor óriási nyomatéka miatt a váltó megmaradt ötsebességes. Valójában három is elég lett volna, de akkor a gyorsulás terén nem brillírozna ekkorát a nagy vas. A csúszókuplung, visszaváltáskor a nagy motorfék miatt esetlegesen kialakuló kerékpattogást hivatott csökkenteni. A kardán hajtás hátsó agyban dolgozó nagy fogaskerekének fogszámát redukálták, így kisebb méretű fogaskerékházat tudtak köré szerkeszteni.
Burkolat
A légbeömlők alumíniumból készültek, az Airbox mérete duplája a réginek. A tank helyét teljes mértékben elfoglalja a meghízott légszűrőház. A benzintank a blokk mögött, az ülés alatt kapott helyet.
Futómű
Egy ilyen bitang erős és nehéz csatahajóhoz, megfelelő villa is szükségeltetik. A villa szárak belső átmérője ezért nem kevesebb mint 52 mm! Az alsó részek különleges dupla falú, és emiatt szuper merev darabok. A csúszószárak felületét titán-oxid bevonattal látták el, a kisebb súrlódás, és a kopásállóság érdekében. A duplán és radiálisan szerelt fékmunkahengerek hatdugósak, és 320-as tárcsákkal dolgoznak együtt.
 |
52 mm belsőcső átmérőjű villára támaszkodik az első kerék
|
Kerekek
A manapság leggyakoribb 17 colos kerékméretet, nem találták megfelelőnek, ezért 18-as felniket szereltek a gép alá. Az első gumi szélessége a szokásos 120mm, amíg a hátsó 200mm széles.
Kipufogó rendszer
Látványnak sem utolsó a két hatalmas dupla trombita. A hangjuk viszont sokkal szelídebb mint a megjelenésük. Kétségbeesésre semmi ok, biztos lesz hangos utánagyártott kidörgő. A VMax hivatalos oldalán elérhető a gyári motorhang: http://www.new-vmax.com
Műszaki adatok
|
Yamaha VMAX |
Motortípus |
Négyütemű, DOHC, négyszelepes, négyhengeres, V motor |
Hengerűrtartalom |
1679 cm3 |
Furat x löket |
90.0 x 66.0 mm |
Kompresszióviszony |
11.3:1 |
Maximális teljesítmény |
147.2 kW 201 LE 9000 ford./perc |
Maximális nyomaték |
166.8 Nm 6500 ford./perc |
Keverékképzés |
Befecskendező rendszer |
Váltó |
Ötsebességes |
Tank |
15 l |
Olajtank kapacitás |
5.9 l |
Váz |
Alumínium ötvözet |
Száraz súly |
310 kg |