A nemrégiben nálam járt példány, a német E-max márkanevet viseli. A biorobogo.hu csapattól kaptam azért, hogy a sok benzinfaló robogó mellett bemutassam a közlekedés egy másik lehetséges módját is. Jó hírem van mindazok számára, akik a jövõben is robogózni szeretnének, viszont saját maguk és gyermekeik egészségére is gondolva mindezt egy környezettudatos élet keretein belül szeretnék megtenni! A megoldást egy villanymotorral szerelt biorobogó jelenti, melynek emissziója 0.
A motor
A biorobogó meghajtását a hátsó 13 colos kerékben elhelyezett kopóalkatrész nélküli (szénkefe nélküli) kerékagymotor biztosítja. A 4000 wattos motorfeltöltést követõen a robogó 70-90 km közötti távolság megtételére képes. Maximum sebessége 60 km/h óra. Meg kell említeni, hogy mind kerékpárokon, rollereken, robogókon találhatunk hasonló mûködési elven kialakított motort, viszont a legtöbbnél a kis teljesítményük nemcsak kisebb hatótávolságot és lassabb közlekedést jelent, hanem az emelkedõkbõl adódó nehézségek láttán jó néhány példány meghátrál a feladattól. A 4 kW-os erõforrásnál ez a gond nem fordulhat elõ, miközben dinamikus közlekedést biztosít vezetõje számára. A jobb kormánykapcsolón egy boost feliratú gombot találunk, melynek használatakor nem azt a hatást érjük el, mint KIT-nél a Knight Riderben, de így sem lehet panaszra okunk, hiszen a gomb segítségével akár 80%-os teljesítménynövekedést érhetünk el egy rövid idõre.
|
A kopóalkatrész nélküli (szénkefe nélküli) kerékagymotor biztosítja a meghajtást
|
Energia
A mûködéshez szükséges energiát a bölcsõvázban kialakított rekeszekbe helyezett akkumulátorok adják. A hely megválasztásánál fontos szempont volt, hogy a lehetõ legalacsonyabban helyezkedjen el a súlypont a jobb kezelhetõség miatt. A 4 db, sorba kötött akkumulátor 40 Ah-s, 12 voltos szilíciumos. Ha eljött az idõ, hogy „feltankoljunk", a benzinkutak helyett csak egy szabad konnektort kell találnunk, ahol a 230 V-os hálózatról pár órán belül feltölthetjük biorobogónkat.
|
Benzinkút helyett csak egy konnektort kell keresnünk |
Külsõ
A német precizitás olasz designnal párosul. A biorobogó megjelenésében feltûnõ olasz stílusjegyeket hordoz, ami jól kiegészíti a német precizitás által megteremtett robogót. Atalálunk. A vezetõ az információt a hatalmas, szintén kör alakú mûszeregységen látja, a szokásos információkon kívül a LED-es kijelzõn a pillanatnyi töltöttséget is láthatjuk.
Kezelhetõség
A közel 195 kg-os súlyával nem számít pehelysúlyúnak a robogó, viszont az alacsonyra helyezett súlypontnak köszönhetõen menet közben ebbõl nem sok mindent érzünk. A zsúfolt városban a teljesítménye is elegendõ és az elöl-hátul található tárcsafékekre sem lehet panaszunk!
Számoljunk!
A biorobogóval való közlekedés körülbelül 170 Ft-ra jön ki 100 km-enként, ami valljuk be, nem sok. Egy hagyományos robogóval ez nagyjából négyszer annyiba kerül. Igaz, míg egy Otto-motoros robogót már 300.000 Ft alatt is kaphatunk, egy ilyen modell ára több mint 500.000 Ft.
Megéri?
Ezt döntse el mindenki maga, hogy megéri-e egy sokkal tisztább, „környezetbarátabb" jármûvel közlekedni, ami majd' hogy nem gondozásmentes. Ezenkívül nincs többé zaj, nincs folyó motorolaj, eldugult karburátor és rossz gyertya sem.
Mûszaki adatok: |
Akkumulátor |
Szilíciumos Akkukapacitása: 4 x 12V/40AhMax. |
Sebesség |
45-60 km/hMax |
Hatótávolság |
70-90 km |
Töltési idõ |
3.5-5 óra |
Teljesítmény kW-ban (booster módban)
|
2 kW (3.2 kW) |
Fékek |
Hidraulikus tárcsafék |
Kimenõ teljesítmény |
45 A |
Gumik |
130/60-13 |
Súly |
195 kg |