Térjünk vissza a Triumph újdonságához. A világ egyetlen háromhengeres sorozatgyártású középkategóriás sportmotorjáról ejtek most pár szót. A háromhengeres építési módnak köszönhetően a motorkerékpár lényegesen karcsúbb, mint soros négyes társai. Száraz súlya 165 kilogramm, a súly 51/49 százalékos arányban oszlik meg az első és a hátsó kerekek között. Az alumínium-öntvény hídváz úgy, mint az újabb R1-nél a blokk fölött halad végig. A villanyak mellett futnak végig a légbeömlő nyílások. A fentebb említett vázmegoldás, nagyban hozzájárul a gép karcsú formáihoz.
Blokk
A motorblokk három 44 mm átmérőjű befecskendező-kamrán keresztül szürcsöli a benzin levegő keveréket. A befecskendező fejek 12 furaton keresztül juttatják a benzint a keverőtérbe. Ez hatékonyabb keverékképzést, ebből adódóan jobb hatásfokú égést eredményez. A hengerfejben, hengerenként négy szelepet alkalmaztak. A motor legnagyobb teljesítménye 123 lóerő 12500-as percenkénti fordulatszámon. Maximális forgatónyomatéka 72 newtonméter. Ez a teljesítmény pár pacival kevesebb, mint amit például egy Kawa ZX 636-os magénak mondhat, ez a motor nem a csúcsteljesítmény hajhászásáról szól. A soros négyhengeresekhez viszonyítva, az alul jelentkező többletnyomaték bőven kárpótolja a pár -ezek csak puszta számok- lóerő hiányát. A nagyobb nyomaték jó gyorsítási jellemzőkkel vértezi fel a motort. Jobb kigyorsítási képesség = jobb köridők. Egy mai sportmotor vásárló elvárja hogy gépe ne csak közúton, hanem pályán is legyen ütőképes. A gép fejlesztésénél ezt az elvárást fokozottan szem előtt tartva csiszolgatták a Daytonát. A motorra szériában szerelt Pirelli Supercorsa Pro gurigák olyan mély dőlésszöget tesznek lehetővé, hogy a pilóta a könyökével is karistolhatja az aszfaltot, ha elég tökös legény az efféle mutatványhoz. A lábtartók magasan vannak elhelyezve, ezért extrém dőlésszögű kanyarodások közben sem érnek le. Ennél a motornál a térdkoptatót kell „szögmérőnek” használni a lábtartó karistolása kivitelezhetetlen dolog addig, amíg mindkét kerék érintkezik a talajjal.
Futómű
Az aranyló fényű Kayaba első villák, 41miliméteres belsőcső átmérővel rendelkeznek. A kor követelményeinek megfelelően állítható az előfeszítés a húzó és nyomó irányú csillapítás. Hátul szintén Kayaba gyártmányú központi rugóstag dolgozik, csakúgy, mint első kollégája, ő is teljes mértékben testre szabható. A hátsó kerék pontos vezetéséről egy „V” alakú, alumíniumból készített, fekete selyemfényű lengővilla gondoskodik. Az első keréken radiálisan szerelt négydugós Nissin fékek dolgoznak. Az első féktárcsák 308 mm átmérőjűek, méretük épp oly különleges, mint maga az egész motorkerékpár. Miért 308 milliméter? Miért nem 310? Valószínűleg a radiális féknek köszönhetően, növekedett a fékrendszer ereje, ezért a kisebb tárcsa is elegendő. A kilók elleni harc nem engedi meg a túlméretezett alkatrészek használatát, minden gramm számít. Ha már lúd legyen kövér: első főfékhenger is radiális elrendezésű.
Műszerek
A digitális műszerfal rengeteg hasznos funkciót kínál. A köridőmérő 99 memória-hellyel rendelkezik, és képes a köridők összehasonlítására is. A műszeregységet felszerelték átlagfogyasztás mérővel, sebesség fokozat kijelzővel, és programozható villanófénnyel, amely a felváltás pillanatát jelzi.
Extrák
Szerintem a leglényegesebb mind közül az Arrow teljes kipufogó rendszer, amelynek felszerelésével, és természetesen az elektronika megfelelő hangolásával, a motor teljesítménye 128 lóerőre tornázható föl. A tuningrendszer további előnye hogy hét kilogrammal könnyebb, mint a gyári. Rendelhető még a motorhoz pár szénszálas csecsebecse, továbbá tankvédő is.
Igazi kuriózum a Triumph legújabb sportmotor elképzelése. Formaterve műszaki tartalma túlteljesíti a legigényesebb sportmotor ínyenc vágyálmait is. Sportos jelege hangsúlyozott, de ez nem befolyásolja hátrányosan közúti használhatóságát. Remélem a hazai vásárlók is felismerik kitűnő adottságait, és megtapasztalják milyen egy vérbeli angol telivér hátán vágtatni.
Műszaki adatok |
Triumph Daytona 675 2006 |
Motor típusa |
4 ütemű, vízhűtéses, DOHC, 3 hengeres |
Furat x löket |
74,0 x 52,3 mm |
Hengerűrtartalom |
675 cm3 |
Sűrítési arány |
12,65:1 |
Max. Teljesítmény |
123 Le 12500 ford. /perc |
Max. Forgatónyomaték |
72 Nm 11750 ford. /perc |
Keverékképzés |
Benzin befecskendezés |
Gyújtás |
Digitális |
Erőátvitel |
6 sebességes mechanikus |
Váz |
Alumínium-öntvény hídváz |
Felfüggesztés elől |
Teleszkópos,
teljesen állítható rugó-előfeszítés,
lengéscsillapítás (húzó-nyomó)
|
Felfüggesztés hátul |
Központi rugóstag, teljesen állítható
rugó-előfeszítés és lengéscsillapítás.
|
Fékek elöl |
Radiális, 4 dugattyús féknyergek, 308 mm-es dupla tárcsával |
Fékek hátul |
2 dugattyús 220 mm-es tárcsával |
Gumiabroncs elöl / hátul |
120/70-17, 180/55-17 |
Tank
|
17,4 liter |
Tengelytáv |
1392 mm |
Önsúly |
165 kg |