Elmondhatjuk, hogy a Vespa immáron 62 éve rukkol elő valamilyen újdonsággal a rajongói előtt. Hűen a hagyományokhoz, a meglepetés most sem maradt el, a Vespa korhű, ugyanakkor legmodernebb technikai újításokkal megspékelt GTS 300 Super nevű modelljét mutatta be Marco Simoncelli MotoGP versenyző jelenlétében.
|
A legújabb technika mellett mindmáig megmaradt fő jellegzetessége a Vespának: az idomzat egyben váz a mai napig acéllemezből készzül |
A GTS Super modell ugyanazt a sportos és egyben elegáns vonalat követi, mint az egykori, 1955-ben bemutatott Grand Sport modell, mely akkor 150 cm3-es erőforrásával elsőként lépte át a 100 km/h-s álomhatárt. A GS-t később több sikermodell is követte. A Vespa sikerét igazolja, hogy immáron 1946 óta több mint 17 millió eladott példánnyal büszkélkedhet.
Az új modell hagyományhűen megtartva elődei jellegzetességét, mindig a legújabb technikai vívmányokkal készül és az apró részletekig precizitást és tökéletességet sugároz. A GTS Super összetéveszthetetlen külsővel párosul, melyet meglátva azonnal felidézi az egykori klasszikus ősöket. Megjelenésében leginkább a sportosság jegyei láthatóak. A hagyományos GT váz miből másból, mint acéllemezből készül. Az acél idom azonban több helyen megújult. A GTS levegőbeömlő nyílás és parkolólámpa egyvelegéből álló kerek alakú elem helyett, az első idomra sportos benyomást keltő nagyobb légbeömlő nyílás került, mely krómozott mivoltából adódóan a sportos jegyek mellett elegáns megjelenést kölcsönöz a GTS-nek.
Az első fényszóró is hagyományos kialakítású, amit jól mutató fekete szegély ölel körbe.
|
|
Vespa-védjegy a féloldalas, lengőkaros első felfüggesztés |
Kinyitható lábtartó jól mutat és praktikus egyben |
A hagyományokhoz visszatérve, analóg műszerpanel díszeleg a Vespa fejidomában, amely kétséget kizáróan jobban illik hozzá, mint a GTS 250-es modellen található digitális egységgel kibővített műszerfala. Az ülés alatti jobb idomon is vízszintesen elhelyezett dísz levegőbeömlő található. A sportos külsőt több helyen erősíti a GTS Super megjelenése. A formakialakítás mellett az első felfüggesztésen található vörös színű rugó és a fémhálós fékcsövek is ezt erősítik. A sportosság mellett ezentúl, több helyen felbukkanó krómozott elemek is fényesítik a 146. Vespát. A kapaszkodón keresztül, a visszapillantó tükrökön át, az első sárvédőn is felbukkan egy-egy krómozott elem. Az ülés is átalakult, a fekete kárpitra jól mutató fehér szegély került. Az új modell kétféle színben kapható: fényes fekete és montebianco fehérben.
Az előző modell erőforrása eddig a legnagyobb Vespa névvel büszkélkedhetett, de eggyel tovább-lépve a még nagyobb hengerűrtartalom elérése érdekében, a korábbi 250-es modell hengerének furatát megnövelték, 72 mm-ről 75 mm-re és a löketet is 3 mm-rel hosszabbra, azaz 63 mm-re módosították. Így lett a régi 250-esből 300-as aggregát. A GTS 250 teljesítményadatait szemezgetve akár azt is mondhatnánk, hogy a megnövekedett lökettérfogat nem igazán jelentett teljesítményjavulást a maximális érték tekintetében. Akkor igazat kéne adnunk ennek az állításnak, viszont a nagyobb lökettérfogat a forgatónyomaték tekintetében igencsak jót tett a 300-as modellnek. Mind a max. forgatónyomatékot, mind a maximális teljesítményt már jóval alacsonyabb fordulatszámértéken produkálja a gépezet, így érezhetően jobban gyorsul és határozottabban reagál a gázkar enyhe mozdulataira. Az új Quasar erőforrás az eddigi 20, 3 Nm 6500 percenkénti fordulat helyett 22,2 Nm-t teljesít 5000 percenkénti fordulaton és maximális 22 lóerős teljesítményét 7500 percenkénti fordulaton leadja. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy már elindulásnál meglepetéseket okoz a GTS. Hihetetlen vehemenciával és robogótól nem megszokott módon röpíti a klasszikus csodamasinát.
A váz a már korábban taglalt hagyományos eljárással készül. A váz és az egész karosszériaelem acélból áll, kerülve a legtöbb mai robogón található csővázas és műanyag idommal burkolt megoldást. Így sokkal nagyobb szilárdság jellemzi, ami precízebb irányíthatóságot biztosít. A sportosra hangolt futómű első eleme szintén klasszikus egykaros lengőkarból áll, míg hátul két rugóstaggal ellátott, állítható előfeszítésű hidraulikus lengéscsillapítóból látja el a feladatát. Elöl és hátul sportos mintázatú Pirelli gumik feszülnek a 12 colos kerekeken.
A már legendává vált Vespa ismét bizonyított! Több mint 60 éves tapasztalat eredménye látszik a jól megtervezett és minden igényt kielégítő 146. Vespán. Sajnos a tesztelés végeztével a mi útjaink is elváltak, így könnyes szemmel, de maradandó élményekkel köszöntem el az itáliai csodától. Ciao Vespa...Remélem hamarosan újra találkozunk!
Műszaki adatok
|
Motor |
Egyhengeres, négyütemű, négyszelepes, elektronikus befecskendezésű, katalizátoros |
Lökettérfogat |
278 cm3 |
Csúcsteljesítmény |
15.8 kilowatt (22 LE) 7 500 fordulat/percnél |
Maximális forgatónyomaték |
22.3 newtonméter 5 000 fordulat/percnél |
Hűtés |
Folyadék |
Váltómű |
CVT fokozatmentes automata |
Első felfüggesztés |
Egykaros, kétkamrás hidraulikus lengéscsillapítóval és koaxiális rugóval |
Hátsó felfüggesztés |
Két kettőshatású, állítható előfeszítésű lengéscsillapító |
Első fék |
Ø 220 mm tárcsa |
Hátsó fék |
Ø 220 mm tárcsa |
Első abroncs |
Tömlő nélküli 120/70-12" |
Hátsó abroncs |
Tömlő nélküli 130/70-12" |
Hossz X Szélesség |
1930 X 755 mm |
Tengelytáv |
1370 mm |
Ülésmagasság |
790 mm |
Össztömeg |
148 kilogramm |
Üzemanyag tartály
|
9 liter |