A sportmotorok szerelmesei a robbanékonyságot, a kis tömeget, és a kezességet helyezik előtérbe. A kis Kawa mindhárom elvárást szinte túl is teljesíti. Tesztünkben egy 2004-es kiadású modellt próbáltunk ki, hogyan viselkedik a hétköznapi használat során. Helyet foglalva a gépen rögtön érezni, hogy ezt a modellt nem a kontinensek kényelmes átszelésére tervezték. Sokkal inkább egy amatőröknek való versenymotor. Nincs ezzel semmi gond, hiszen a motorosaink jelentős része versenytempóban közlekedik közúton is.
|
|
Ejnye-bejnye, majd a zseka bácsik jól lekattintják őket. No, de térjünk vissza az eredeti témánkhoz. Hatalmas önuralomra van szüksége a ZX pilótájának, ha be akarja tartani a sebesség- határokat. A pörgős kis méregzsák szinte könyörög, hogy a fordulatszámok ötjegyű világába tekerjem. A fordulatszámmérő mutatójának kimozdulását erősödő üvöltés kíséri a kipufogó dob felől, és ezt még megspékeli az air-boksz irányából hallható szívóhanggal. Ez az a jellegzetesen kawás sornégyes hang, amitől jóleső borzongás fut végig az emberen, miközben még a hátán is feláll a szőr. Mintha csak kedvenc bandám muzsikáját hallgatnám, 10.000 felett eszméletlen zúzásba kezd de csak pár akkord erejéig, mert 13.000- felett vége a dalnak és leszabályoz az elektronika.
|
|
Úgy negyven kilométernyi motorozás után érezni kezdem, hogy barangoláshoz nem épp a megfelelő az üléspozíció. Ha lassú a tempó, a menetszél nem feszül a felsőtestnek, és nem tehermentesíti a csuklókat. Ez hosszútávon fárasztó lehet. Szerencsére van ellenszere, tempósan kell közlekedni, erre találták ki a ZX-et. Közös gurulásunk során, volt még egy kellemetlen élményem. Mikor megálltam kicsit az út szélén a nyári kesztyűbe fagyott ujjaimat melengetni, elindulás után a lábtartóra hajtogatott lábam kissé görcsbe rándult. Erről nem a Kawa tehetett egyszerűen túl magas voltam hozzá.
A motor vezethetősége, teljesen lenyűgözött. Pillekönnyű, szárazon 161 kilós súlyának köszönhetően szinte magától fordul rá a kanyarok íveire mintha olvasna a gondolataimban. Az első futóműben dolgozó teleszkópvillák feszes beállításukkal igazán illenek a motor karakteréhez. Kiváló visszajelzést adnak az elsőkerék felől.
Blokk
Mióta a 600-as kategória megszületett, leleményes tuningcégek nagyjából azóta gyártanak hozzájuk Big Bore kitteket. A Kawasaki gondolt egy merészet és a többletköbcenti nyújtotta örömökkel, alapáron ajándékozza meg a vásárlókat. Létezik egy 599 cm3-es verzió ZX 6RR néven, versenyzők részére akik motorjaikkal nem léphetik át a 600 cm3-es határt. A Suzukival közösen kifejlesztett befecskendező rendszer olyannyira tökéletesen és észrevétlenül működik, mintha egy karburátoros motoron ülnénk. 2003-ban rövidült a lökethossz, és gyökeresen megváltozott a szelepvezérlés.
Váz
Alumínium hídvázának különlegessége hogy, légbeömlő csatornát foglal magába a villanyaknál. A korábbi modellhez képest megváltozott a lengővilla tengely helye, így nagyobb súly kerül az első kerékre. A változtatás biztonságosabbá teszi a kigyorsításokat. A hátsó lengővillára még a legnagyobb jóindulattal sem lehet ráfogni, hogy Moto Gp-szökevény, annyira egyszerű a formája. A szimpla zártszelvény kinézete ne tévesszen meg senkit, a merevítő élek megfelelő szilárdságot biztosítanak.
Futómű
A fordított teleszkópvilla 41 mm-es belsőcső átmérővel rendelkezik. A szép aranyszínű fényezés egy nemes márka termékét sejteti, de a szóban forgó alkatrészt a Kayaba gyártotta. Hátul teljesen állítható központi rugóstag dolgozik, amit tekergetéssel ideálisan beállíthatunk az adott feladathoz. Pár éve nagydolog volt mikor az első 600-as fordított elsővillát kapott. Akkoriban radiális fékrendszerről csak álmodhatott a hétköznapi motorvásárló. A Kawa radiális rögzítésű féknyergeitől a fékerő közvetlenebb módon jut a tárcsákra, ezért azok méretét csökkenthették. Emiatt, kisebb az első kerék giroszkópikus hatása ami könnyebb vezethetőséget eredményez.
Műszerfal
Az LCD kijelzős óraegység már elég sok kritikát kapott a múltban. Ha nem süt rá a nap akkor le lehet olvasni.
Mindent egybevetve a ZX egy nagyon fürge erőteljes és mutatós kis motor. Adottságai miatt inkább a pályán érzi jobban magát mint közúton. Kemény a bringa, de pár órás vágtákat országúton is le lehet vele csavarni. Ezt a motort erre találták ki, a rövid gyors hajszákra.
Szeles
Műszaki adatok:
Motor: folyadékhűtéses, négyütemű,
soros négyhengeres
Vezérlés: DOHC, hengerenként
négyszelepes
Lökettérfogat: 636 cm3
Furat x löket: 68 x 43,8 mm
Kompresszió-viszony: 12,8:1
Maximális teljesítmény: 112 Le
13000 ford./perc
(hátsó keréken mérve)
Maximális forgató nyomaték:
64 Nm/11400 ford./perc
Keverékképzés: EFI, 38 mm átmérőjű
injektor testek
Kuplung: olajfürdős, többtárcsás
Váz: alumínium hídváz
Első futómű: 41 mm-es belsőcső
átmérőjű Kayaba teleszkóp villa
Hátsó futómű: teljesen állítható
központi rugóstag
Tengelytáv: 1400 m
Villaszög: 24,5o
Kerekek: öntött alumínium
Gumik: 120/65 ZR 17 elöl,
180/55 ZR 17 hátul
Első fék: 280 mm-es hidraulikus tárcsa,
négydugattyús rad. féknyergekkel.
Hátsó fék: 220 mm-es szimpla
tárcsafék, egydugattyús féknyereg.
Tömeg szárazon: 161 kg
Tank: 18 liter